View Single Post
Anonym bruker
""
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av SalvationsTruth Vis innlegg
Jeg vet ikke. Derfor jeg spør



Hvordan vet politiet i USA eller England at jeg har et norsk bankkontonummer, og i hvilken bank det tilhører? Det er altså snakk om å skulle gjøre det i utlandet, hvor de må anmelde til politi i sitt respektive land.

Gir banker i Norge slik informasjon ut til politi i utlandet uten videre?



Ja, klar over dette. Men tanken min var dersom det ble gjort mot personer i utlandet.


Hvordan vil det være med PayPal eller Neteller foreksempel. Noen som vet?
Vis hele sitatet...
Politiet i utlandet ville nok ikke gått rett gjennom banken, men heller gjennom norsk politi. Som nevnt over bruker man IBAN når en med en utenlandsk bankkonto skal foreta en overføring til en norsk konto. Denne adressen starter på NO. Og uansett, om det ikke hadde vært slik at man brukte IBAN nummer, tror du ikke f.eks britisk politi ville gått til en britisk bank eller økonomiske myndigheter og bedt de om hjelp til å finne ut hvor i verden kontonummeret hører til? Det sistnevnte forutsetter at du har scamma i stor skala dog, men du kan banne på at de sitter på data og systemer om dette.

Det er ikke fritt frem på økonomisk kriminalitet uten å bli busta "bare fordi det er i utlandet og derfor kan de ikke spore meg i Norge", da det er godt samarbeid og lang erfaring over landegrenser om å fakke folk som bedriver økonomisk vinningskriminalitet - hvertfall mellom europeiske land.

Jeg synes rett og slett spørsmålet ditt er teit.