View Single Post
Den 1. februar 2016 ble det innført en forskrift om endring i forskrift om faste grenser for påvirkning av andre berusende eller bedøvende middel enn alkohol m.m. (forskrift om faste grenser).

Denne forskriften viser til diverse stoffer, og mengdene du kan ha i blodet for å kjøre bil. (Straffbarhetsgrense.) I denne listen så er ikke heroin innført, men jeg kan hjelpe deg komme frem til et svar.

Grunnen til at heroin antakeligvis ikke er innført er fordi det har en ekstremt kort halveringstid (2-6 minutter). Det ville med andre ord ikke være enkelt å teste for heroin i seg selv. Derimot blir heroin metabolisert til 6-monoacetylmorfin og morfin etterpå, og morfin står skrevet på listen, så det er eventuelt det du vil teste positivt på.

Det er ingen fasit, da folk metaboliserer forskjellig, og renhet på stoff er forskjellig. Det at du ikke har nøyaktig data omhandlende mengde og tidspunkt for prøve kompliserer situasjonen ytterligere. Men jeg kan runde opp.

Jeg legger til at jeg ikke vet hvordan disse blodprøvene fungerer i detalj. Metoden jeg bruker videre er basert på at de regner ut mengden du har i hele blodomløpet ut ifra en fullblodsprøve. Dette kan være riv ruskende galt og jeg vil gjerne ha svar på dette av fagkyndige eller tilnærmet hvis noen vet om hvordan det fungerer.

Beregningen under er også gjort under promille.

Jeg tar tallene og lager representative tall ut av dem. Du sier du inntok 0.05-0.1 gram heroin. Dette er nå 0.075 gram heroin. Du sier også at du røyket heroinen 5-6 timer før blodprøven ble tatt. Dette er nå 5t og 30m. Skal vi holde oss på den sikre siden, så tar vi i betraktning at heroinen du røyket var ren, og at alt av heroinet ble omdannet til morfin.

Morfin har en halveringstid på 2-4 timer. Dette er nå 3 timer. 0.075/2=0.0375. 0.0375/1.8=0.0208.

Ser du på det slikt, vil du etter røfflig 5t og 30 minutter ha 0.0208 som verdi på prøven din. I følge Lovdata er straffbarhetsgrensen til morfin på 0.03. Følger vi denne regningsmodellen så skal du i teorien ikke overskride straffbarhetsgrensen.

Det er såklart mange eventuelle feilkilder her, inkludert de som ble listet øverst. Jeg vet heller ikke hvordan acetylgruppene som også blir metabolisert fra heroin vil påvirke halveringstiden til morfin. Det er det beste svaret jeg kan gi deg.

I bunn og grunn pur synsing!
Sist endret av Relevant; 17. mars 2018 kl. 18:35. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.