View Single Post
Provo's Avatar
Trådstarter
Sitat av ViceR Vis innlegg
Hvorfor vil ikke personen som er på reise føle at reisen var i et år? I følge Wikipedia, er et lysår distansen lyset legger bak seg gjennom et år, noe Wikipedia sier er 9 460 730 472 580,8 km. Jeg forstår ikke hvorfor ikke den reisende føler at vedkommende har brukt et år på å legge bak seg 9,5*10^12 km? Jeg forstår godt hvorfor referansen på Jorden ville se det slik, men ikke hvordan det føles som ingenting for den reisende.
Vis hele sitatet...
Svaret ligger i at både tid og avstand er relativt. Det er vanskelig å se for seg grensetilfellet med farten lik lyshastigheten, så begynn heller med å tenke deg at man reiser i en svært høy hastighet, men under c. Jeg forklarer da i en post litt over her at selve avstanden vil krympe, sett fra den reisendes perspektiv. Dette følger av lengdekontraksjon, som jeg forklarte i den første posten. Hvis jeg passerer deg i en rasende hastighet og vi begge betrakter en rett stokk som ligger på bakken og peker i min fartsretning, så vil vi være uenige i hvor lang den er. Du sier kanskje en meter, og jeg sier kanskje 90 centimeter. Det vil også si at vi ikke bare ville vært uenige i hvor lang tid det tok å passere stokken, men også hvor langt jeg kjørte fra jeg passerte stokkens start til jeg passerte stokkens ende. På samme måte vil den reisende tvillingen måle avstanden hun reiste til å være kortere enn den avstanden som den gjenværende tvillingen målte (og den reisende tvillingen målte før hun dro). Det som er 9,5·1012 km for den gjenværende vil ikke være 9,5·1012 km for den som er i farta. Og det som er et år for den gjenværende vil ikke være et år for den som er i farta.

Og, til slutt, hvis du gjør dette med lyshastigheten, så vil både tid og avstand krympe til null for den reisende.
Sist endret av Provo; 31. januar 2012 kl. 19:43.