View Single Post
Sitat av LTd Vis innlegg
Muligens et spørsmål på siden av temaet, men jeg sliter med å forstå dette med tid. Er det virkelig slik at tid er en dimensjon?
Vis hele sitatet...
Det oppfører seg i alle fall som en dimensjon, og en matematisk behandling av tid som en dimensjon gir korrekte prediksjoner.

Sitat av LTd Vis innlegg
I romlige dimensjoner kan man også "gå tilbake" dit man har vært før, mens dette ikke er mulig med tid, eller er det?
Vis hele sitatet...
De ledende fysiske teoriene i dag forbyr ikke tidsreiser tilbake i tid, men det er jo ikke gjort like lett og på samme måte som med de romlige dimensjonene. Men at tid må behandles med enkelte begrensninger i forhold til rom betyr ikke at det ikke kan være en dimensjon.

Sitat av LTd Vis innlegg
De romlige dimensjonene eksisterer jo alltid, selv om de også muligens er relative (krumme?), samme med energi og masse, selv om også det endrer form.
Vis hele sitatet...
Eksisterer ikke tid alltid? Tid krummes for øvrig også av energi og masse, og det er krummingen av tidsdimensjonen som visstnok bidrar desidert mest til den resulterende tyngdekraften – uten at jeg kan si at jeg forstår matematikken bak det.