Tråd: Hjelp :c
View Single Post
Sitat av DrDeath Vis innlegg
Du kan bytte lege to ganger i året, så prøv å bytt lege. Normalt sett MÅ man anmelde eventuelle tyveri av medisin før man får utskrevet nytt, da er det lettere å bytte lege så kan du heller bytte tilbake hvis du føler for det etterhvert.
Vis hele sitatet...
Det å bytte lege kan ta veldig lang tid, alt etter som hvor mange som står på venteliste fra før hos den aktuelle legen. Og hvis hun er skikkelig uheldig, så får hun en lege som er adskillig vanskeligere å ha med å gjøre. Jeg hadde selv en ganske så hjelpsom lege som gjorde sitt ytterste for å hjelpe meg, men det kom til et punkt der han tok en god del dårlige valg gjennom en periode på flere år, at jeg bestemte meg for å bytte lege. Den neste legen jeg kom til fikk masse skryt fra venner av meg, så jeg hadde høye forhåpninger når jeg kom dit, men allerede i første time så var det 10-15 minutter lang avhør om rusmidler og hvilke jeg brukte. Han spurte meg om hvordan man misbruker fentanyl plaster osv, og jeg fikk ikke en gang forklart hvorfor jeg var der. Han der tok også å diagnostiserte en traumelidelse som en vrangforestilling, så det var ikke mange timene jeg gikk der før jeg på ny skiftet lege.

Til TS vil jeg si at det beste du kan gjøre er å bestille deg en time hos legen din sånn at du får forklart hele situasjonen fra begynnelse til slutt, sånn at hen får bedre forståelse for hva som har skjedd. Jeg har selv ringt legen for å få ny resept ved å fortelle at min forrige ble stjælt, og det gikk greit nok det. Det å nekte deg ny resept ut året, bare for at du har fått én påfylling, det synes jeg høres direkte uansvarlig ut. Når man går på medisiner hvor det er fare for misbruk, så kan det skje ganske så ofte at noen stjæler de, og det bør jo ikke gå utover pasienten. Og det er også relativt godt kjent at rusavhengige bruker seroquel/quetapine til å "komme ned" igjen eller for å få sove. Dette burde egentlig legen din ha forståelse for, sånn at du får den hjelpen du trenger.