View Single Post
Sitat av Jerna Vis innlegg
Hadde jeg bodd ved en bekk hadde jeg prøvd meg med en form for vannturbin først.

Men her er det best muligheter for solcellepanel.

Drømmekonseptet består av en kombinasjon av vannturbin, solceller, bergvarme og solfanger. Disse løsningene kombinert koster like mye som en bolig,bortimot.

Har undersøkt bergvarme , der har jeg funnet færre suksess historier enn i solcellepanel brukere.
Prinsippet er uansett interessant. Trenger nok en del videre utvikling før det blir noe for vanlige folk antar jeg.

Har sett diverse solcellepanel pakker ment mot hyttemarked og hus.

Har hørt om tesla takstein men var primært solcellepanel som jeg kan ettermontere som var interessant.

Takk for innspill
Vis hele sitatet...
Solcelle paneler har i utgangspunktet dårlig virkningsgrad i forhold til pris. Så har du problemer med å holde de reine om vinteren. Men har du tilstrekklig mange og en stor batteripark + en eller flere invertere (230vac)kan det gå en stund. Husk varme etc er det som tar flest Kilowatt. jeg har ei hytte hvor jeg har prøvd det meste, enden på visa blei et 10kw diesel aggregat. Lite solpanel for å holde 12v batriene oppe ved fravær. Dette går så det suser...men kwprisen blir jo betydelig høyere en den du har fra leverandøren i dag på nett. Eneste som kan lønne seg er en egen turbin derom du bor nær en foss etc..