View Single Post
Sitat av hideout Vis innlegg
Gå å bli dømt til 5 år fengsel i tingretten - Lev 1 år og 9 måneder med det hengende over hodet ditt før du blir frifunnet i lagmansrett. Evt. sitt i fengsel for en sak du ble dømt for i tingretten som du ikke fikk anket, men som du fikk gjennom gjennopptakelsekommisjonen når du slapp ut og ble frikjent i ettertid, så kan vi se hvor mye tiltro du hadde hatt til den instansen. Ventetiden mellom tingrett og lagmansrett er også helt håpløs. Se til Sverige, der er du arrestert og pådømt for de alvorligeste saker innen 6måneder. I Norge kan det ta 4-5 år fra du er pågrepet til du er ferdig i lagmansrett. Denne tiden gjør også noe med sjangsen din til og forsvare deg, mtp. din egen hukommele, hvordan vitner husker ting bla.

I prinsippen er det en genial ting, men jeg finner terskelen altfor lav til og bli dømt, og livet ditt er mildt sagt snudd på hode når du går rundt slik. Jeg hadde ikke hatt noe imot og fått sakene jeg har sittet i direkte prøvd i lagmansretten, er noe fatalt galt har man alltids høyesterett. Dommere på mindre steder har ofte kommet via politijuristveien - Det er ikke uvanlig at dommeren har hatt med utskrivelser av ransakelseordrer, pågripelseordrer, hørt om deg via arbeidet i politiet i en årrekke, så skal han legge alt det bort når han plutselig er den som sitter og skal dømme deg, når han 2 måneder før jobbet i politiet.Det har jeg 0 troa på at han klarer - Og du får heller ikke ærklert han som innhabil..

Jeg er ikke uenig i det du sier, men da burde man kanskje la folk bytte instans til f.eks Oslo om man ville det, men det er ikke så enkelt.
Vis hele sitatet...
Ingenting av det du her lister opp er et argument for å fjerne en av de tre resttsinstansene. Du tar tak i mange interessante problemstillinger - ventetid, inhabilitet, lokale fordommer, bevisvurdering, manglende kompetanse og manglende kompetanse. Mesteparteen av det du skriver er selvsagt bare løse påstander, men la oss for diskusjonens skyld anta at alt du skriver er helt korrekt, og kejmisk renset for overdrivelser. Vel, da følger det at man har behov for å rydde opp litt i domsstoladminsitarsjonen, men ikkeat man bør avskaffe tingretten. Du ser ikke ut til å skille mellom årsak og symptom, og agiterer for den første løsningen som faller deg inn. Det er en dårlig strategi.