View Single Post
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av petDerventarpan Vis innlegg
Enig i at menn er overrepresentert i voldtektssaker, kan ikke være uenig i det.
Vis hele sitatet...
Det var ikkje heilt det eg skreiv.
Sitat av petDerventarpan Vis innlegg
Når jeg referer til rettsikkerheten er svekket er pga det har vist seg statistisk at fagdommere har en tendens til å dømme i favør av fornærmede.
Vis hele sitatet...
Rettssikkerheta til fornærma er jo og ein komponent som må med i den totale vurderinga. Viare vil eg påstå at ei feilaktig frifinning, basert på feil lovanvendelse vil eg påstå svekker den totale rettssikkerheta, m.a. fordi tilliten vert broten ned.
Sitat av petDerventarpan Vis innlegg
Det som kan hende er at juryen som består av vanlige mennesker har en større evne til å se på helheten av en sak og ta hensyn til alle omstendigheter.Dog er ikke dette sikkert heller,spørs hvem juryen består av, men statistisk så viser det seg at juryen frifinner flere tiltalte.
Vis hele sitatet...
Og som entropi har vore inne på - er det nødvendigvis rett? Juryen grunngir ikkje svaret sitt, og i ein god del saker kan ein i stor grad mistenke at det er basert på moralisme og feil lovtolking. Er det heldig?
Sitat av petDerventarpan Vis innlegg
Jeg har lest en del artikler på nettet og det inntrykket jeg sitter igjen med er at det er stort press fra media, feminister og til og med politikere for å få flere dømt koste hva det koste vil.
Vis hele sitatet...
Det er ikkje det inntrykket eg har. Eg har inntrykk av at riksadvokaten har bedt politiet prioritere seksualsaker, og at stortinget har skjerpa straffenivået. Domstolane kan ikkje instruerast. Det er og djupt problematisk at så få valdtekter vert anmeldt, og at det er så få som kjem viare til rettsvesenet.
Sitat av petDerventarpan Vis innlegg
Avisen skriver,18 årig jente dopet av tre menn i 30åra, mens hun i virkeligheten har tatt dopet selv riktignok tilbudt av disse tre(han ene av de var under 30 også).
Vis hele sitatet...
Det endrer ingenting. Du har generelt ikkje lov til å ha sex med personer som er så rusa at dei er ute av stand til å ta vare på seg sjølv og gi eit samtykke.

Sitat av petDerventarpan Vis innlegg
Det som jeg i tillegg finner bemerkelsesverdig er at retten finner det trolig at Kopseng har voldtatt henne 300 ganger . 300 ganger???
Dette grenser nesten til komisk. Hun har altså blitt voldtatt, men kommet tilbake for en ny runde voldtekt? HJELP MEG Å FORSTÅ DETTE?Dette er totalt ribbet for logikk.
Vis hele sitatet...
Det er fullstendig åpenbart at du ikkje forstår kor irrasjonelle mennesker faktisk er. Kvifor vert folk i voldelege forhold? Det er mykje forskning på temaet, men det som er fullstendig åpenbart er at folk vert i destruktive forhold - enten det er seksuell vald eller konebanking. Du kan t.d. lese denne, som tar for seg problematikken.
Sitat av petDerventarpan Vis innlegg
Det at de fleste anmeldelser er lagt vekk kan ha noe å gjøre med at MANGE anmeldelser er rene løgner som politiet vet ikke hadde hatt sjangs i en domstol mtp objektive bevis.
Vis hele sitatet...
Eg forstår at du er i pressa situasjon som følgje av at du er anmeldt for valdtekt, men eg trur du bør prøve å få pittelitt distanse til temaet du diskuterer, for det her er ikkje produktivt; du har så lada argumentasjon at du glatt overser svært sentrale moment - og du argumenterer mot ein stråmann du har laga deg.

Hugs at majoriteten av valdtekter vert aldri anmeldte. Det er enorme mørketall.