View Single Post
Sitat av petDerventarpan Vis innlegg
Jeg ser poenget ditt i det at det kan oppfattes som mer "tilfeldig", men det kan godt hende at juryen bruker mer bondevett eller commonsense som mannen i gata har enn strikt juridisk dom som kan virke ofte altfor streng eller noen ganger altfor mild i noen tilfeller. Referer til Breivik feks der han mener at han er umennekselig behandlet og vinner frem.
Vis hele sitatet...
Ja, problemet er jo at det kan vi ikke vite så lenge de ikke begrunner det. Og "bondevett" kan nok innebære en del "gode gammeldagse" oppfatninger som ikke egentlig har belegg.

Men når du sier for streng eller for mild, så er jo det noe av problemet: Juryen har ikke noe de skulle ha sagt for straffeutmålingen. De kan være redd for å dømme skyldig fordi de finner formidlene omstendigheter som de ikke vet om dommeren som skal gi straffen ser. De kan frikjenne fordi de er redd tiltalte vil få maksstraff, som de oppfatter som for strengt.

Sitat av petDerventarpan Vis innlegg
På en annen side risikerer man selvsagt med en jury også en type partisk eller biased oppførsel der kanskje noen som har fordmmer mot en gruppe mennesker dømmer de i feil retning på grunnlag av det.
Vis hele sitatet...
Ja, man kan tenke seg at folk flest er mindre bevisst på sine bias enn folk som er klar over dem og med trening i å sortere dem vekk, slik en fagdommer vil ha.

Sitat av petDerventarpan Vis innlegg
Regner med at hvis vi hadde hatt 10stk Frp'ere i juryen så hadde de mest sannsynlig dømt en innvandrer på grunnlag av deres fordommer og ikke bavis/fakta.
Feks hvis vi hadde hatt 2 afghanere og en somalier i Hemsedalsaken med Andrea Volldum med dop i bildet så hadde de mest sansynlig ikke blitt frifunnet av en jury.Jeg kan ikke engnag tenke meg noe annet.
Vis hele sitatet...
Nå blir vel jurymedlemmene trukket fra politiske lister (sånn var det i alle fall før), så en viss politisk spredning sikres. En variabel som er vanskelig å jevne ut er alder, da det ikke er så lett å få 18-åringer inn i ordningen. Man kan tenke seg at en snittalder på 55 i juryen vil underminere likemenn-prinsippet for en ung tiltalt. Bare det å stå på en politisk liste vil også gjøre mye for representativiteten. Men det er klart at fagdommere i ennå større grad tilhører et snevert samfunnssjikt.

Alt i alt har både fagdommere og lekdommere viktige egenskaper å bidra med i både skyldvurdering og straffeutmåling, mener jeg. Som lekdommer var jeg med på begge deler. Fagdommer kunne legge frem lovverk, strafferammer og rettspraksis, men jeg oppfattet det aldri som vanskelig å bli hørt med mine argumenter. Om noe så var fagdommerne mye mer lydhøre enn den jevne 60-årige lekdommer. Men man må selvsagt tørre å argumentere for det man mener hvis man skal ta på seg et slikt verv. Opplevde å få gjennomslag for innvendinger både i den ene og den andre retningen.

Sitat av petDerventarpan Vis innlegg
Kan jeg spørre i hvilke saker du har vært lekdommer?
Vis hele sitatet...
Det var i tingretten. Litt ulike typer saker, mest vinningskriminalitet, noe vold. Mye rusrelatert. Aldri vært borti sedelighetssaker. Ikke noe du har hørt om, for å si det sånn.
Sist endret av entropi; 20. januar 2017 kl. 21:02.