View Single Post
Anonym bruker
""
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Lure seg til å bli akutt innlagt? Vet du hvor få akutt plasser som finnes? På sykehuset jeg kjenner til bare 2 plasser på den ene avdelinga og 5 på den andre avdelinga.

Ja det burde vært mye bedre tilbud for de som trenger rask hjelp og innleggelse, men det er også et kommunalt tilbud som heter Rask psykisk helsehjelp, og alle pasienter kan også søke om innleggelse (med ca 3 mnd ventetid, altfor lenge, men et alternativ å gjøre når man ikke oppfyller vilkårene for akutt innleggelse).

Det eneste en akutt innleggelse er er en oppholdsplass på 3-5 dager hvor man får roet seg og har noen rundt seg man kan snakke med. Alle DPSer har en akutt vaktsentralene hvor man kan møte opp uten avtale å få noen å snakke med uten å "bo der".

Akuttinnleggelse er ikke for de med selvmordstanker og en vanskelig periode som har toppet seg (desverre! Det burde jo være det men tilbudet er for dårlig og plassene for få) men for de med ekstreme nyoppståtte problemer eller sinnstilstand som gjør en i alvorlig fare for seg selv eller andre. Også noen med nyopplevde traumatiske ting får plass på akuttpsykiatrisk, f.eks som de overlevende fra Utøya, nettopp utsatt for gruppevoldtekt, funnet partner død hjemme, selvmordsforsøk osv... Jeg mener at andre også skal få plass og når de har ledige plasser så får man også plass men det er seriøst altfor få plasser... Skjønner at vennen din sliter og trenger hjelp og han bør absolutt fortsette å søke hjelp og si at de må forstå alvoret, men alt i alt så kan jeg ikke si, ut fra min erfaring da, at akuttplass hjelper noe særlig når det er langvarige problemer man har.. Depresjon, suicidal osv.. Hva hjelper da fem dager.. Ikke noe tvil om at tilbudet er altfor dårlig og at mange lider ekstra belastning pga det men vil oppfordre til å ta kontakt med Rask i kommunen, og benytte seg av dpsenes akutt avdeling for samtaler uten henvisning, det er da noe i det minste. Og søk om plass i fremtiden via henvisning når man ikke får akuttplass.
og unngå rus, som bare gjør hjernen mer deprimert og suicidal etter rusen har gått ut... Håper vennen din virkelig får hjelp, mange selvmord kunne vært forhindret om systemet fungerte bedre!... Synd at det skulle en kjendis til for at selvmordsforebygging ble et større tema, og det er skammelig at staten ikke setter igang en drastisk omlegging av tilbudet med en gang..!