View Single Post
Leser du kanskje bare rusmiddelforumet for moro skyld, og ler av oss som faktisk bruker det seriøst?

Jeg leser på forumet for å prøve å se menneskene bak postene. Det er mye informasjon som er tilgjengelig på dette forumet, dog kvaliteten er sjeldent god. Mange som vil protestere her? For å utdype dette mer. Hva folk opplever om sin rus er det ingen som kan si noe på. Men om de som bruker kan ta stilling til om ting er farlig eller ikke har de ikke noe grunnlag til.

Eksempel: (Fra tråden om skyting av speed) Og går det an å ta dødelig overdose av speed? (Forferdelig galt svar litt lenger ned i posten)
Nei, det går ikke ann og ta en dødelig overdose.
(Heldigvis litt senere kommer det mer informasjon som er av bedre kvalitet) Selvfølgelig kan man dø av å overdose på speed. Ser at det er påpekt allerede, men vil bare understreke det. Å påstå noe annet er jo direkte uforsvarlig.

Dette er et eksempel hvor jeg mener en burde editet/fjernet informasjon som er så gal.

- Det er heller ingen som i eksempel-tråden heller drøfter problemer knyttet til å skyte med tanke på blodpropp risiko, infeksjoner i hjertet, destruksjon av hjerte klaffer (vanlig komplikasjon ved injeksjoner, særlig tricuspidal-klaffen med påfølgende hjertesvikt), bakterier i blodbanen (klassisk blodforgiftning) eller sykdommer.

Har du vanskelig for å tillate deg selv å tro at det du lærte på ungdomsskolen ikke nødvendlgvis gjenspeiler virkeligheten?

Har ingen problemer med å tro at verden er mer nyansert enn det en lærer på ungdomsskolen. Allikevel er det viktig at en lærer de holdningene til rusmiddler på ungdomsskolen, for uansett hva en sier så er ikke en elev på ungomskolen klar for å starte å eksprimentere med rusmiddler. (mange som kanskje vil protestere her?) Jeg mener de er i en fase i livet hvor de er veldig lett påvirkelige. De har problemer til å tenke kritisk og de følger ofte miljøet rundt seg.

Egne tanker
Erfaringsgrunnlaget i de fleste poster er fra brukere, og ikke alle er like reflekterte i sine poster. Det er også en trend i at de fleste poster er veldig positive til rusmiddler og veldig få som stiller kritiske spørsmål. Det må kunne være rom å stille kritiske spørsmål til en person sine opplevelser og bruk av narkotika uten at det blir oppfattet som en moralpreken?