View Single Post
Jeg tror ikke Rick Simpsons olje er noe revolusjonerende nyhet, Provo, og at en skal ikke bokstavelig oppfatte påstanden om at hampoljen hans kurerer "alt", men heller forstå "alt" som grenser seg til en bred vidde innenfor medisinen. Historisk sett så har faktisk cannabis blitt benyttet til mye av det du nevner opp, som antibiotika, allergidempende, osv.

Possible Therapeutic Applications of
Tetrahydrocannabinols and Like Products

Analgesic-hypnotic 16, 18, 19, 23, 25, 27, 33, 45
Appetite stimulant 18, 25, 27
Antiepileptic-antispasmodic 9, 18, 27, 33, 40, 45, 49
Prophylactic and treatment of the neuralgias, including migraine and tic douloureux 3, 16, 17, 18, 19, 23, 25, 28, 31, 33, 38, 40, 45
Antidepressant-tranquilizer 6, 16, 18, 19, 23, 25, 31, 33, 40, 45
Antiasthmatic 18, 25, 45
Oxytocic 25, 45
Antitussive 3, 16, 25, 38, 45
Topical anesthetic 8
Withdrawal agent for opiate and alcohol addiction 5, 23, 24, 38, 42, 45, 47, 50, 51
Childbirth analgesic 12
Antibiotic 7
Intraocular hypotensive 56
Hypothermogenic 48

Medicine, being an empiric art, has not hesitated in the past to utilize a substance first used for recreational purposes, * in the pursuit of the more noble purposes of healing, relieving pain and teaching us more of the workings of the human mind and body. The active constituents of cannabis appear to have remarkably low acute and chronic toxicity factors and might be quite useful in the management of many chronic disease conditions. More reasonable laws and regulations controlling psychoactive drug research are required to permit significant medical inquiry to begin so that we can fill the large gaps in our knowledge of cannabis.

... Dr. Harold F. Hardman, then with the Defense contracting group at the University of Michigan's Department of Pharmacology reported effects of profound hypothermia and felt marijuana derivatives to be potentially quite useful in brain and traumatic surgery...

... Recently in the course of a study of effects on driving, it was incidentally discovered that cannabis lowers intraocular pressure, thus being possibly useful in the treatment of glaucoma...
Vis hele sitatet...
Kilde
Kilde til Kilde

At seriøse medier som Cannabis Cup i Nederland gir ham tittelen "Freedomfighter of the Year" er også tillitsvekkende. Nå blir kanskje CC, pga dets navn oppfattet som et useriøst medium her i Norge, men i Nederland er CC pådriver til seriøs forskning og hedrer seriøse cannabis-forkjempere verden over for deres innsats for å fremme en liberalisering av cannabisforbudet verden over. Her inviteres alt fra sosiologiprofessorer til leger til ditt til datt, samtidig som R. Simpson også er en nær bekjent av Jack Herer, en av de mest kjente - og seriøse - cannabis-aktivistene i verden. Hvis det er sånn at en skulle tatt Simpsons uttalelser om hans cannabis-olje til å fungere mot "alt" bokstavelig, så ville man ikke vært noe bedre enn de kristne og muslimske fundamentalister som mener at man skal lese bibelen fullt ut bokstavelig. Vi trenger ikke en gang å gå så fundamentalistisk til verks. Det holder med Jehovas Vitner.

Jeg vil heller tro at han, med å påstå at det fungerer mot alt, legger vekt på den historiske bruken av cannabis før det ble forbudt. Og det var ikke en gang cannabis sin feil at den ble forbudt. Hamp planten ble forbudt av økonomiske grunner. Cannabis som medisin ble forbudt pga opium, morfin og heroinets negative effekter - dvs. avhengighetsskapende effekter - hvis jeg ikke husker helt feil nå, og ble på en måte et "offer" for såkalt lignende stoffers negative egenskaper.

Hva jeg mener er at Simpsons uttalelser nok baserer seg på litt journalistikk, litt historikk, litt mystikk og litt pro-aktivistisk propaganda, men kvakksalveri? Jeg vet ikke om jeg vil gå så langt å beskylde ham for det. Cannabis er ennå en lite utforsket plante, til tross for mange dokumentasjoner opp gjennom historien. Og måten den ble tatt vekk fra samfunnet, inklusivt den medisinske forskningen på, er rett og slett tragisk.

Moralsk panikk i den form at en tror samfunnet går under pga noen hippier demonstrerer mot en krig i Vietnam som deres egen nasjon ikke hadde noe å gjøre med i begynnelsen, er jo rett og slett til å gråte av (united states tears?). Av dette har mange tusener blitt inkriminert - også de som har produsert cannabis for bruk i medisinsk forstand for å hjelpe andre mennesker der annen medisin rett og slett viste seg å være ineffektive - er ikke annet enn en tragedie!

Men tvungen kapitalistisk korporatisme som skaper finanskriser der folk mister hus og hjem og jobb, og som leder til masseselvmord for en del individer, ja - det er helt greit. Fins ikke tegn til at samfunnet går i oppløsning der, nei - sånt bare skjer, som Bush ville ha sagt. Jeg holder nå en knapp på Simpson og Herer jeg da..