Tråd: Et paradoks
View Single Post
Sitat av Sky Vis innlegg
De er to instanser av nøyaktig samme informasjon/bevissthet, ja, men som sagt likefullt distinkte og separate. Selv om de er identisk like så er det jo ingenting som hindrer de i å være distinkte og separate bevisste vesener. Det er jo faktisk akkurat det de er!



Nei. Har du to separate og distinkte instanser av samme informasjon, og den ene instansen ødelegges, så har det gått tapt noe. Et elektron er identisk lik ethvert annet elektron. Hvis jeg har to elektroner A og B, og jeg ødelegger A, så har jeg ødelagt A - dette elektronet er borte, selv om B eksisterer fremdeles. A kan ikke eksistere og ikke eksistere på samme tid. På samme måte, uansett hvor like person A og person B er, så har vi to separate instanser av det samme selvet, og ødelegger man A så vil dette selvet forsvinne.



Det som er nytt er simpelthen at denne bevisstheten er en ny og distinkt, separat instans av den forrige, selv om den er identisk. En pluss en er to, ikke en!
Vis hele sitatet...
Men hva om det aldri blir 1+1, men 1=1? Hvis det aldri eksisterer to eksemplarer av samme bevissthet, kun en momentan, perfekt utskiftning av samtlige atomer kroppen består av? Eller et scenario hvor atomene du faktisk består av kun dras ut av formasjon, flyttes, og så settes sammen til nøyaktig samme formasjon?
Sist endret av Nether; 3. januar 2017 kl. 18:58.