View Single Post
Hei!

Har kommet opp i en situasjon, og vil gjerne høre hva dere tenker jeg bør gjøre.

Jeg er jobber i helsevesenet, og leverte da jeg ble ansatt en politiattest uten bemerkninger. Etter jeg ble ansatt, havnet jeg i en situasjon som førte til at jeg ble siktet for grov kroppsskade (strl. § 274). Dette er litt uheldig mtp. vandelskravet i helsevesenet. Per dags dato er jeg kun siktet.

Bør jeg på noen som helst måte si dette til sjefen? Jeg er bekymret for at jeg mister jobben om sjefen får snurten av dette, til tross for at jeg har oppført meg eksemplarisk på jobb og har en god tone med kolleger og sjefen.

Allikevel, vil det kanskje være bedre å si ifra med en gang, enn å vente til andre instanser eventuelt melder fra?
Er sjefen pliktig til å sparke meg om disse opplysningene kommer på bordet, eller kan vedkommende ta en konkret vurdering av meg som person?

Det er ganske stor sannsynlighet for at jeg blir dømt for grov kroppsskade eller kroppsskade (kommer an på hvordan rettssaken går). Da er det en risiko for at jeg må sone en fengselsdom, og da må jeg vel si noe uansett?

Hva ville dere gjort i lignende situasjon?

Takk for alle svar