View Single Post
Sitat av bennnern Vis innlegg
Jeg argumenterer altså ikke for at foreldrenes interesser skal komme foran barnets interesser.
Vis hele sitatet...
Du stilte spørsmål ved hvorfor IS-kvinnen har mer rett til å se barna sine enn andre kvinner av "lavere klasse". Da svarer jeg at ingen har rett til å ha omsorg for barna sine hvis det skader barna. Ikke legen, ikke advokaten, ikke førskolepedagogen og ikke rusmisbrukeren. Heller ikke denne kvinnen.

Det er allikevel ikke sånn at foreldres ønske om å ikke få fratatt ungen sin er en interesse som man burde drite fullstendig i. Å bli fratatt noe av det kjæreste man har er unektelig noe som medfører en stor belastning.
Vis hele sitatet...
Jeg har barn selv, og vet godt at det må være en kjempebelastning. Jeg har også vært barn selv, og vet at å vokse opp med foreldre som ikke evner å gi adekvat omsorg er en mye større belastning, og i tillegg mot et individ som er helt uskyldig i situasjonen. Potensielt med konsekvenser i flere generasjoner. Foreldrenes belastning ved å miste barnet bør være helt underordnet i den avgjørelsen. Mine barn er ikke til for å gjøre meg lykkelig.

Om det skjer på et sviktende grunnlag er det en liten tragedie.
Vis hele sitatet...
Nei, det er en helt enorm tragedie, for alle involverte. Det er mye som tyder på at barnevernet trenger mer kompetanse og bedre retningslinjer, men vi trenger ikke å gå totalt i motsatt grøft og idiotforklare de som jobber der.

Hele denne tråden er full av oppfordringer om å lytte til IS kvinnen.
Vis hele sitatet...
Det er klart man må lytte til de involverte, både før man tar fra dem ungene deres og før kan dømmer dem for forbrytelser. Det synes jeg ikke er så veldig radikalt.

Barnevernsrettsaker går for lukkede dører og kritikken blir omtrent bare hørt om den kommer fra strigla advokater i en fjern domstol som peker på noe såpass grunnleggende som menneskerettighetene.
Vis hele sitatet...
Jeg vet ikke hvem du diskuterer med her, men jeg er i alle fall ikke immun mot kritikk av barnevernet. Jeg er derimot kritisk til veldig lettvinte meninger om enkeltsaker man ikke har innsyn i.

Hæ, kan jeg ikke stole 100% på den journalistiske integriteten til en journalist? Hun har jo sikkert bachelor i faget...
Vis hele sitatet...
Her er jeg litt usikker på hvilket poeng du prøver å drive gjennom.

Om det ikke er åpenbart for barnevernet at det ikke blir utført god omsorg når en person som er bosatt i verden verdens tryggeste land tar en rekke beslutninger med forutsigbare konsekvenser som ender opp med at personen man har omsorgen for holder på å dø i en krigssone (...)
Vis hele sitatet...
Mener du dette om alle andre foreldre som har tatt dårlige valg før barnet er unnfanget, som de etterpå prøver å rette opp i?

Ikke misforstå meg, hvis kvinnen har gjort noe ulovlig så skal hun straffes for det. Det er vel fortjent. Men vi har ikke blandet sammen straff og omsorgsovertakelse siden tyskertøsene, og jeg synes ikke vi skal begynne med det nå. Straffen skal hun få påhrunnlag av hvilke lovbrudd hun har gjort. Omsorgsrett skal hun få på grunnlag av hvilken tilknytning barnet har til henne og hvilken omsorg hun er i stand til å gi fremover. Altså, hva som vil være minst traumatisk og skadelig for barnet. Helt uavhengig av hva hun fortjener.

(Og for the record, jeg har ikke sammenliknet IS-kvinner med tyskertøser, så det er ingen grunn til å kaste seg over den stråmannen).

Sitat av vindaloo Vis innlegg
I stedet gjør vi dette til en kamp. Hvor vi later som om det er på grunn av Islam at vår egen religion står i fare.
Den religiøsiteten forlot vi selv for mange 100 år siden.
Vis hele sitatet...
Med all respekt, IS er forhatt fordi det er en terrororganisasjon, ikke fordi de er muslimer.
Sist endret av *pi; 23. januar 2020 kl. 00:13. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.