View Single Post
Sitat av Kompis87 Vis innlegg
Jeg er stikk motsatte av rødt. I en perfekt verden hvor mennesker ikke ønsker mer, da kunne kommunise kanskje fungere. Men kommunisme er ikke rettferdig, med mindre alle ønsker det, ikke bare et flertall.

Jeg vil stemme på dem som vil bruke mindre penger på tull og ser lønnsomheten i å privatisere mest mulig. Konkurranse skaper fremgang. Om staten har monopol, har de ingen grunn til innovasjon og se forbedringspotensiale.
Vis hele sitatet...
Mennesker kan godt ønske seg mer, men ikke så mye mer enn naboen. De fleste vil ha fred i verden, men elsker å skinne over naboen med nye ting. Hvorfor er vi anlagt sånn? På et intelligent nivå må vi jobbe for å motvirke disse genene, som har vært der fra tidenes morgen da alt var en kamp for overlevelse. Men sånn er det ikke lenger, med all automasjon og industrialisme. Nå har vi mer av alt vi trenger. Derfor mener jeg tiden er inne for et kollektivt intellektuelt løft. La Rødt få styre i 20 år og se hvordan det blir.

Konkurranse skaper uføretrygdede. -Litt- konkurranse er bra, men godene skal tilfalle kollektivet. Når konkurranse blir den drivende kraften, får vi cowboyland, alle vil leke Tony Soprano. Men sjelen mangler.

Ta dyre medisiner som et eksempel. All medisin burde være tilgjengelig for alle som trenger det til enhver tid, så klart med legenes konsensus. Men sånn er det ikke i dag. Mange kvier seg for å gå til legen fordi de har dårlig råd. Jeg har ikke vært hos tannlege på 13 år pga økonomi. Jeg hører klagekoret si "det er din egen feil fordi du har forvaltet økonomien din feil", og det er en viss sannhet i det, men jeg har aldri hatt råd til å øse ut 3000 kr tre-fire ganger i året. Bare å ha bil til å kjøre til jobb har kostet meg mer enn de summene. Jeg lurer på hvordan andre har råd til det. Man må ha minst 500 000 brutto i året for å gå til tannlege uten å fremkalle en svetteperle i panna i dag. Det er det ikke alle som har.

Nei, jeg tror alle hadde fått det bedre om vi gjorde alt litt likere for alle. Det er uetisk å holde på sånn som det er i dag. Barn har ikke råd til å gå på fotballtrening fordi rike foreldre spekulerer i at barna skal bli proffe, så prisen blir for dyr for de fattige. Bloggere, idrettsfolk og gamere tjener mer penger på tull og tøys enn vanlige folk gjør i ærlig samfunnsnyttig jobb. Det begynner å bli amerikanske tilstander i lille Norge med 5 millioner innbyggere. Det burde ikke være et tema en gang, særlig ikke med alle billionene vi har på bok. Det burde vært jobb til alle for alle som vil jobbe med hva de vil, og alle burde få gratis utdannelse helt til de fant sin lott her i livet.

Stem RØDT!