View Single Post
Anonym bruker
""
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av UkjentPerson Vis innlegg
Du mener det er enklere å leve med en løyn i et år og all den tiden det måtte bli dratt opp i ettertid, enn å bare fortelle sannheten? Hva gjør det bedre å fortelle at man har hepatitt fremfor å fortelle sannheten? Dårligere råd skal man lete lenge etter..
Vis hele sitatet...
Ja mye enklere. Og hva er løgn og hva er hvit løgn? Skader han noen med sin hvite løgn? Du lyver aldri og har aldri løyet? Hopp av din høye hest mister, du lyver nok akkurat når det passer seg som alle andre. Hva er poenget med å forsøke å være moralens vokter eller selvoppnevnt moralpoliti?

Løgnen har ett viktig poeng. Den beskytter ts mot drikkepress og vil hjelpe ham å holde seg på den smale sti. Om "den gamle gjengen" faktisk er verdt noe ting så vil de jo ikke at kompisen blir alvorlig syk. Og ts unngår drikkepress.

Hvordan skal dette bære en "tung løgn å bære"? Skader han noen med løgnen? Blir andre skadet av hans løgn? Evt. kvaler får han ta med med vårherre og foldede hender.

Makan til selvhøytidlig tulling. Alle lyver nor situasjonen krever det. Å lyve i riktig menge og i rett øyeblikk er en sosial ferdighet.

Hva tror du forresten skjer om ts 3 år frem i tid bestemmer seg for å si sannheten? Hei guttær, den historien om gulsott var løgn, jeg var blittt alkis og hadde vært på selvpålagt avvenning sammen med bestefar i en hytte langt til skogs for å unngå fristelser. Når jeg kom hjem valgte jeg å lyve om hepatitt for å unngå drikkepress, sorry ass.

Om din verden er så sort/hvit at du ser på det som et kjempeproblem da har du ikke forstått hva som er det virkelige problemet. Den underliggende alkoholismen samt det å ha press fra kona om å kutte ut gamle venner. Ingen gode venner ville følt seg bedratt av noe slikt. Om noe så ville det blitt en morsom greie, en god historie som ville skapt latter. Han løy jo for at han var på en plass i livet der han ikke ønsket å måtte velge bort sin tørste gamle gjeng, og samtidig så løy han for sikre seg en backstory som garanterte ham fri fra drikkepress og mest sannsynlig også støtte fra kameratene om han en dag skulle kjenne på ønsket om å drikke.

Ingen vil ta skade av en slik løgn.