View Single Post
Sitat av Ellipsis Vis innlegg
Jeg har brukt flere titalls timer oppigjennom det jeg har tatt opp dette, men får aldri noen svar på hvorfor jeg har det sånn.
Vis hele sitatet...
Jeg vet ikke mye om borderline p. d., men jeg skumleste litt på den engelske Wikipediaen (som ofte er forbausende bra). Der ble det nevnt, at noen eksperter innen området mener at det er en delt genetisk (42 %) og miljødel (48 %) i personlighetsforstyrrelsen. Jeg ser det ikke som helt umulig dette stemmer, da jeg har sett lignende data på "psykopati". Altså at det er en genetisk komponent og en miljøkomponent. Der du kan sammenligne dette med et frø i en potte jord. Frøet kan kanskje ligge i den tørre jorda i årevis, men det skjer ikke noe. Du kan se på dette som den genetiske komponenten. Men det skjer ikke noe i potta, før du begynner å vanner og gir spira lys. Dette kan sammenlignes med den miljøbaserte komponenten. Det jeg fikk med meg, er at særlig seksuelt missbruk og omsorgssvikt dominerte av miljøkomponenter.
Men uansett, bør en ikke legge for mye vekt på disse miljøkomponentene. Det som er viktig for deg, er at minnene om disse må komme innenfra. For at disse skal komme, så må du og en samtaleterapeut grave i din barndom. Denne gravingen kan gjøre skikkelig vondt, men sinnet pleier å bli (mye) bedre etterpå. Alt etter som hva du har av traumer. Men dette er nesten noe du og en behandler (psykolog?) bør finne ut i fellesskap. Egentlig har det fint lite på et nettforum å gjøre. Ei heller tror jeg det er noe fælt mange kapable her, til å gi deg fullgode svar om slike komplekse syndomer o.l.

Iallfall god bedring fra meg!