View Single Post
God dag i natten

Innledningsvis vil jeg si at jeg har lagt merke til veldig, veldig mange tråder om brygging av europris-vin, men det er alltid så mange avsporinger til sats, sprit og tomflasker med brød, sukker og vann osv.

Derfor håper jeg at jeg som nybegynner kan få verdifulle råd av folk som har seriøs peiling på dette. Og på forhånd unnskyld for eventuelt teite spørsmål.

Jeg håper også at denne tråden kan få samlet "kaoset" av spørsmål som herjer rundt på nettet, da mine spørsmål er ganske relevante, og jeg ser de har blitt stilt så mange ganger før, dog svarene er ofte veldig diffuse. Og når det er sagt: Jeg setter umåtelig stor pris på hjelp.

Med fare for at det blir et litt langt innlegg, tenker jeg at det er greit å prøve å forklare litt detaljert hvordan jeg har gjort det underveis:

1) Jeg kjøpte ferdig-settet med fersken-vin hos europris, og fulgte derfra rådene fra den enkle bruksanvisningen med oppkok, sukker og tørket frukt osv. Grovt forklart. Jeg var nøye med temperaturen osv, og jeg tror alt gikk bra.

2) Jeg etterfylte sukkerlake dagen etter, og lang historie kort: Imorgen tidlig har vinen gjæret i 5 dager, på 23 grader, i et skap. Dunken lager i skrivende øyeblikk pluppelyder som høres ut som "nervøse hjerteslag". Dette er vel et godt tegn på at den gjærer?

Nå kommer neewbie-delen som kommer til å sette meg i potensielt dårlig lys, men husk at dette er min første gang. Her kommer de dumme spørsmålene:

1) Jeg håper virkelig at den tørkede frukten skal være i dunken under hele perioden med gjæring? Det lukter jo litt rart, og jeg begynte å undres om den tørkede frukten kanskje bare skulle være en kort periode, men den ligger fremdeles i dunken. Når skal jeg fjerne frukten? Og hvordan?

2) Når det gjelder gjærlåsen, fant jeg aldri et skikkelig svar på dette med den røde hetten. Jeg gikk i noen dager i nervøsitet av at hele dunken skulle eksplodere, for jeg fant ikke ut om hetten skulle være på. Jeg ble veldig betenkt da jeg så at lokket på dunken bulte, og lurte på om hetten burde bli tatt av. Men jeg fikk aldri noen svar, så hetten har vært tredd godt på hele tiden. Men av og til har jeg løsnet litt på lokket til dunken for å la den "frese ut". For det gjør den. Den freser som en colaflaske man har mistet i gulvet. Jeg antar at dette er kullsyre.

Jeg har ristet dunken bare to ganger, for gjærlåsen blir så sinnsykt hissig og bråker og gurgler noe voldsomt etterpå, pluss at jeg igjen fikk den eksplosive følelsen. Derfor luftet jeg alltid lokket litt ved å åpne en liten sprekk etter å ha ristet dunken. Jeg er lite interessert i å få 24 liter vin utover inventaret.

Men skulle ikke gjærlåsen snart ha begynt å roe seg litt? Det høres ikke ut som at den har tenkt å slutte å pluppe hyppig med det første. I hvert fall ikke med lange mellomrom. Jeg vil tippe den plupper 2 ganger i sekundet nå. Når er det på tide å omstikke den til den andre dunken?

Så til selve overføringen av vinen fra den første dunken til den andre. Jeg leser mye om dette beryktede bunnslammet. Hvordan får jeg "ren" vin over på den nye dunken, mens den tørkede frukten og bunnslammet blir igjen i den gamle. Og hvor mange liter vin sitter jeg igjen med når bunnslam og tørket frukt er vekke?

Når kan jeg måle alkoholprosenten?

Mer generelt spørsmål: På neste batch kunne jeg tenkt meg å lage en litt mer customized vin med ferskenvin som grunnlag. Jeg tenkte kanskje å hive oppi frosne bær, ekte fersken og diverse frukter, men dette må vel i blender først? Og er det noen bær eller frukter som IKKE må brukes?

Til slutt: Går det greit å oppbevare sluttproduktet på 1,5 liters, tomme colaflasker? Vet det kanskje ikke er det ideelle, men økonomien min er litt skakkjørt nå, så jeg får ta det med ekte vinflasker og korker i neste omgang.

Mad kudos dersom noen orker å svare på alt dette.

På forhånd takk!