View Single Post
Du utviser en ekstremt stor confirmation bias, jeg er i tvil om det er noen vits i å fortsette diskusjonen.

Det kan godt hende at det finnes mørketall, men har du noen kilde på at det er grunn til å hevde at de er "skandaløst høye da dette trolig bare er toppen av isfjellet"?

Bare så det ikke skal komme noen påstander om at jeg flytter målstengene så fastsetter jeg nå at med en pålitelig kilde mener jeg uttalelser fra seriøse organisasjoner (ikke for eksempel resett-bloggere som forveksler magefølelse med empiri).

Transparency International er en god kilde, men ingen ting i rapporten antyder at Norge er spesielt på noen som helst måte. Hvis du leser den så ser du at dette heller ikke er målet. Les for eksempel

"bidra til å belyse hvor grensene for rett og galt på korrupsjonsområdet går. Foruten det rettslige kan denne domssamlingen kanskje også bidra til å belyse andre sider av fenomenet korrupsjon. Hvor forekommer det korrup-sjon? Hvordan blir korrupsjonshandlinger gjennomført? Hva er årsakene til korrupsjon? Hva gjør at noen er villige til å begå korrupsjon? " (side 4, 4. avsnitt). TI mener ikke å bevise at Norge er noen versting, og informasjonen passer ikke med bildet du maler opp.

Dataene de presenterer angående Norges relative stilling har vi jo diskutert tidligere, og de motsa påstanden din ganske ettertrykkelig.

Igjen vil jeg bare presisere at jeg ikke mener at det ikke finnes korrupsjon i Norge. Selvfølgelig gjør det det, men TS insisterer på at det er utrolig mye mer utbredt enn det jeg mener er tilfellet.