View Single Post
Trådstarter
205
Takk for god hjelp og råd fra gjengen!
Etter det jeg har forstått fra Altibox kan jeg regne med 920-960 i praksis fra en 1000 linje. Det bør uansett duge i massevis for mitt bruk.

Sitat av Grossie Vis innlegg
Jeg sitter nå på kablet nettverk på 500/500 mbit fiber fra Vikenfiber(Altibox..) og resultatet jeg fikk med speedtest: 492,42 ned og 473.79 opp.

Nettverkstopologi:
Fiber inn til hussentral
Kabel fra hussentral til kontoret mitt (terminert selv)
Til wifi extender levert av Vikenfiber(Altibox..)
Inn i Lenovo USB C docking
USB C docking tilkoblet PC med USB C.

Mao. Du vil nok kunne få 1Gb / 1000Mbit store deler av døgnet, men litt kommer ann på hvor mye trafikk naboene dine bruker. Mest sannsynlig har Altibox en switch med uplink på 10Gbit, som betyr at alle som er koblet til switchen deler 10Gb/10Gb. Jeg vet ikke hvordan altibox har lagt opp kjernenettet sitt, men om de kun har 1Gbit evt. bundla noen gigabit, så kan det fort hende at du kommer til å slite med å få igjennom 1Gbit igjennom hele dagen, hele uka. Regner dog med at de har 10Gbit uplink.

Merker selv at søndagskvelder ofte ikke gir meg mer enn 300mbit nedlastning, opplastning får jeg som regel 500 mbit.

Skulle gjerne testa ethernet rett inn i maskinen fra hussentralen, men siden min Lenovo X280 ikke har ethernetport og USB c til ethernet adapteret er på kontoret, får dette duge.
Vis hele sitatet...
Skuffende med den droppen i hastighet.....
Når Istad Fiber (Altibox) pusha fiber i området her var det mye snakk om at de leverte en punkt til punkt løsning, og at her skulle det bli full fart til alle mann slik jeg forstod det.
Sist endret av Beron; 6. mars 2019 kl. 17:07. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.