View Single Post
Sitat av _abc_ Vis innlegg
Ja er det egentlig det? Om jeg bruker "godkjente og aksepterte" ord men likevel ordlegger meg på en nedlatende måte så er det jo slik at både den som blir offer for min nedlatenhet eller krenkelse samt alle de som opplever situasjonen vil utifra kontekst skjønne og forstå akkurat hva jeg ønsker å oppnå. Selv et aksepterte ord som svart, mørkhudet osv kan brukes på en nedlatende måte. Det er her kontekst kommer inn. Om du bare plukker ordene fra hverandre så er kanskje det jeg sier helt ok. Men tolker du utsagnet eller påstanden som helhet inkl kroppspråk, måten jeg leverer budskapet på vil du se hele bildet og det kan meget vel gjøres og leveres slik at det på ingen måte blir en subjektiv opplevelse. Og slik bruk av språket vårt er fordummende. Det bygger kløfter og skaper avstand. Det er ingen tjent med. Det må gå an ha et minimum av respekt for hverandre?

Jeg har som sagt venner som ikke er født i Norge, de kommer fra syd om ekvator og er naturligvis annerledes i huden enn jeg er. Jeg ser at de forsøker å utvise toleranse. De kan til og med aksepter at de kaller neger. Det er storsinn fra dems side. Jeg ville aldri omtalt dem som neger. Men klart nå kaller jeg jo ikke andre bekjente eller venner utifra hudfarge, vekt eller høyde heller men bruker navn, eller kallenavn. Men jeg ville jo ikke brukt "han hvite" om jeg skulle fortelle noen om en norsk eller svensk bekjent.
Vis hele sitatet...
Ja det er det. Fordi om du ordlegger deg å bruker begrep som er støtende er det opp til meg om jeg lar meg krenke og som du sier ''blir ett offer for'' ditt angrep. Du kan godt kalle meg en fag, men det er ikke noe som kommer til å gå innpå meg, ei heller forbi.

Poenget mitt er at når vi vet begrep som svart, svarting osv. er krenkende så kan man godt unngå å bruke beskrivelser som dette nettopp fordi du risikerer at noen skal kunne bli støtt eller krenket av det.

Derfor står jeg på mitt; hvis en eller annen person av etnisk opprinnelse sier det går greit for dem at du kaller dem en svarting eller en n**ger så betyr ikke det at du har fått et såkalt ''n**ga-pass'' som gjør at du kan være en nedlatende jævel til resten av de som skulle falt under nevnt beskrivelse.

Og for meg blir det som å si
Sitat av some ignorant mf
Jeg har jo en svart kompis jeg, så jeg er i allefall ikke en rasist!!
Vis hele sitatet...
Det her er ett såpass hot-button-issue at det ikke har gått en kjeft forbi at det her er problematisk. Koster det da så mye å tilpasse seg slik at folk kan få leve å få være i fred uten å bli krenket basert på mengde melanin i huden sin?

Om man bryter ordene dine ned eller ikke har ingenting å si, det er ikke så vanskelig å resonnere seg frem til hva som vil være krenkende eller støtende for noen å høre. Det er ikke opp til meg å avgjøre hva andre folk lar seg krenke av, men jeg kommer til å lytte til hva folk sier, mener, tenker og føler fordi det koster meg ikke noe annet enn et par minutter hvor jeg kan bidra til at noen skal slippe å bli stigmatisert på bakgrunn av noe de absolutt ikke kan noe for.

Og for å legge til noe ekstra, ser ut som du lar hele resten av innlegget mitt gå deg forbi. Les resten av innlegget så ser du at vi er enige.

TL;DR: Ja, dette er absolutt en subjektiv opplevelse. Det vil jeg argumentere for at du faktisk sier selv i innlegget ditt.
Selv et aksepterte ord som svart, mørkhudet osv kan brukes på en nedlatende måte. Det er her kontekst kommer inn. Om du bare plukker ordene fra hverandre så er kanskje det jeg sier helt ok. Men tolker du utsagnet eller påstanden som helhet inkl kroppspråk, måten jeg leverer budskapet på vil du se ele bildet og det kan meget vel gjøres og leveres slik at det på ingen måte blir en subjektiv opplevelse.
Vis hele sitatet...
Sist endret av Jokke; 10. desember 2020 kl. 00:27. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.