View Single Post
Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
Nei, det er opplagt urimelig. Men det kunne være artig å vite om ordet i den aktuelle konteksten betyr noe slikt som svart person eller svarting.

Så hva betyr negru egentlig på rumensk? Er det en helt nøytral term, og nøyaktig det man ville forvente å se brukt i profesjonell sammenheng mellom rumenere? Eller er det faktisk et rasistisk skjellsord? Hvis førstnevnte er tilfelle er det snakk om en misforståelse som burde ha opphørt det sekundet den ble avklart. I det andre fallet er det snakk om trolling på ganske høyt nivå. Jeg synes man skal være litt tilbakeholden med å ha for sterke meninger om lingvistiske finesser på språk man ikke kan.

Innspill fra noen som faktisk kan rumensk er ønsket.
Vis hele sitatet...
På en måte vil det være interessant å vite. Men det forutsetter jo at kamerunske Pierre Webo som utsagnet var rettet mot forstår rumensk, noe jeg i grunn tviler på at han gjør, da språket ikke er særlig utbredt utenfor Romania. Så vidt jeg har forstått, snappet han opp ordet negru da han allerede var forbannet pga ett eller annet (det var derfor fjerdedommer ville ha han bortvist).