View Single Post
Dette sier en av mine venner som er mørkhudet;

Du kan kalle meg svart. Om det er gjort i gode hensikter og det kommer fram. Du kan kalle meg ny, utlending, neger eller mokkamann. Om det sies og tolkes riktig. Ordet nigger derimot. Nei.
Vis hele sitatet...
Akkurat det N ordet er vanskelig fordi det i en historisk kontekst har blitt brukt for å undertrykke. Det er vanskelig. Og selv for en gruppe sorte som alle kjenner hverandre og kanskje også spøkefult bruker ordet nigger, kan det også brukes for å krenke andre sorte. Vi hvite bør derfor trå meget varsomt her.

I slike saker føler jeg ofte at mange gjør seg dumme. Eller at de later som de ikke forstår at de krenker, plager eller mobber andre også gjennom ord og måten ordene brukes på. Det er helt mulig å kun bruke akseptable ord men likevel levere de ordene på en måte som svir, som treffer så midt i blinken av både personen som treffes og alle rundt umiddelbart skjønner meningen.

Derfor tror jeg ikke vi skal white/blackliste ord helt ukritisk. Siden språket er dynamisk og ord og uttrykk i stadig endring så må en rett og slett være åpen for bli korrigert om det en sier oppfattes feil. I det minste må en da ha en dialog, evt. forsøke å forklare og evt. beklage om en bør det. Og nå tenker jeg ganske vidt. Jeg begrenser ikke dette til ordet svart eller andre ord som beskriver hudfarge. Men i språket vårt generelt.
Sist endret av _abc_; 9. desember 2020 kl. 12:57.