View Single Post
Jeg er veldig spent på hva som skulle vært motivet til Tom Hagen for å drepe kona sin gjennom nærmere 50 år. Det offentligheten til nå vet om ektepakten stiller jo Tom Hagen særdeles godt om ikke konen skulle gått til sak mot ham. At motivet er økonomisk er uansett svært usannsynlig, da Hagen har en lovlig milliardformue, og selv om han skulle miste halvparten av denne ville han fortsatt sitte igjen med mer enn han vet hva han skal gjøre med.

Som det er skrevet i media er det heller ikke sikkert at alt rundt denne ektepakten er kjent, og at de kan ha hatt andre arrangementer mellom seg i tilfelle skillsmisse.

Nyhetene/politiet fremstiller saken som om forsvinningen/drapet er noe gjerningspersonen(e) har planlagt i lengre tid, og vi kan vel med all sannsynlighet utelukke straffebudet er begått i affekt, da saken antakeligvis ville vært løst for lenge siden.

Kan det da tenkes at motivet er forankret i noe ved Anne-Elisabeth Hagens person? Og hva skulle dette være, som stikker så sterkt at det kan motivere til å gjennomføre forsettlig drap? Selvfølgelig kan det jo være at AEH har hatt en affære eller liknende (røpe forretningshemmeligheter etc), og det kan diskuteres hvorvidt dette skulle motivere en ellers så kalkulerende forretningsmann til å begå drap i kaldt blod og lyve om det i 18 måneder.

Som de fleste andre har jeg også antatt at ektemannen er en av gjerningspersonene, det er derimot hvilket motiv han skal ha hatt for å gjøre det jeg sliter med å forstå. Selvfølgelig kunne han gått på store økonomiske tap ved en skillsmisse, men tapene ville uansett ikke gått utover kjøpekraften hans.

En annen teori som jeg funderte på i starten av denne saken er som følger: Anne-Elisabeth Hagen lever på en skjult adresse som kun ekteparet kjenner (kanskje også en tredjemann som organiserer varekjøp for AEH og står for krypto-kommunikasjonen). Forsvinningen var noe som ble iscenesatt av ekteparet Hagen som ledd i en prosess i å flytte store deler av formuen til utlandet for å unngå beskatning. Selvfølgelig kan ikke TH bare overføre pengene gjennom krypto, da dette ville fått flere varsellamper til å lyse. Han må derfor involvere politiet, som tar saken på alvor og fraråder TH å overføre penger helt uten videre. For å oppstå som legitim føyer Hagen seg etter politiets råd, og saken drar ut i evighet fordi Hagen selv innser hvilken røre han har skapt for seg selv, og at straffansvaret ville vært betydelig om det skulle komme fram at han har forsøkt på. Så slik fortsetter det, og ekteparet Hagen forstår at ingen av dem kan komme på rene med hva de har gjort. TH er nå varetektsfengslet, mens AEH sitter på en ukjent adresse uten å vite hva som skjer. Jeg ser selv at dette er en helt hinsides teori, men interessant å høre andres tanker rundt dette