View Single Post
Waff
Wolfe707's Avatar
Trådstarter
666
Sitat av slashdot Vis innlegg
No er det litt synsing frå meg - så det er godt mogeleg eg tar feil. Men er ikkje forliksrådet i første rekke ein forhandlingsarena, med munnlege forhandlinger utan bevisførsel?
Vis hele sitatet...
Det du sier stemmer, så vidt researchen min har opplyst meg Formålet med forliksrådet er å ta bort noe av belastningen på resten av rettssystemet ved å nå en enighet, et forlik. Men om klager ber om en dom, så kan de gjøre dette. I vårt tilfelle ba jeg om en dom, og de innstilte saken, altså valgte å si at de ikke hadde nok grunnlag for å gi en dom. Det er her jeg reagerer, for i lydopptaket har vi klart og tydelig bevisd som motbeviser alt motparten sa. Forliksrådet har her altså gjort det stikk motsatte av deres formål ved å legge saken unødvendig over på tingretten.

Sitat av slashdot Vis innlegg
Viare så er jo på ingen måte forliksrådet ei rettskjelde som høgare domstolar vil ta hensyn til, så at ein "dom" i forliksrådet vil innskrenke bevisgrunnlaget for bedrifter som nyttar lydopptak trur eg ikkje er veldig reelt. For å kunne sei noko om det må du vel sjå til tidlegare dommar frå dei vanlege domstolane.
Vis hele sitatet...
Neida, når noe tas videre et hakk oppover i rettssystemet skal jo saken vurderes helt på nytt, så det er greit Men ved å avvise audiovisuelle beviser i sakene så tvinger de oss jo til å ta saken videre til tingretten, som betyr ekstra kostnader for vår del og en ekstra belastning på et allerede presset rettssystem.

Sitat av slashdot Vis innlegg
Viare seier lova at om forliksrådet er i tvil om eigen kompetanse skal dei velje å ikkje avsei dom. Då står saksøkjar igjen med alternativa mellom å fråfalle saka eller ta den inn for tingretten.
Vis hele sitatet...
Helt riktig Vi har et år på oss til å ta saken videre og må vurdere kostnadene opp mot "gevinsten" her, men mitt mål er å ta det videre - like mye for prinsippets skyld som for pengene.