View Single Post
Anonym bruker
""
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Hei er kommer en liten oppdatering, 1000 takk for alle svar! Hadde ingen å snakke med når familien ikke tok det alvorlig så det hjalp skikkelig med støtte og råd herfra! Takk til hver og en av dere! Og unnskyld sent svar for det har vært så hektisk og intenst så når jeg først har fått tid og rom til å slappe av og kunne hatt internett tid så har jeg måttet koble helt ut rett og slett, har lest alt, men ikke orket å skrive! Blitt utkjørt av dette jeg og

Foreldrene hans henta han hjemme hos han og han var der ikke engang en halv natt, før de kjørte han til legevakta. Vi måtte lokke han med at da ville han hvertfall få sove og sa ikke noe om at vi mente han var psyk! Der fikk han beroliggende og nå har han sovet mesteparten av tiden i går og i dag! Foreldrene ser på dette som bare enda en ruspsykose men jeg kjenner han best og dette er ikke som før Husker ikke helt om jeg har skrevet det men dette har pågått i svingende grad i 4-5 uker nå, og de siste 5-6-7 dagene bare forværret seg mer og mer for hver dag og blitt helt ekstremt så det er ikke som de tidligere kortvarige ruspsykosene hans hvor han har vært psykotisk et døgn eller to!

Han innrømte å tatt stoffer (kokain)! Så da blir jeg jævlig sint og såra egentlig fordi han har lovet å ikke ta det mer ganske mange ganger. Det blir alltid et helvete og han tåler det ikke. Og jeg har for lengst skjønt at det er ikke min oppgave å "redde han fra rusen", så jeg har satt strek for lengst og hadde gått fra han tvert nå etter nytt svik, om det ikke var for at han var i sitt livs værste tilstand nå og trengte støtte. Har gått fra han i noen mnd før pga sprekk men det hjelper tydeligvis ikke. Trodde det ville holde denne gangen her siden han begynte å trene og holdt seg stabil så lenge. Hvorfor gidder han å fortsette når det aldri går bra

Han skjønner ikke at han er i psykose enda, selvom han husker at han har vært psykotisk av stoffer før. @Alge han har brukt sånne stoffer halve livet sitt, men jeg skjønte ikke det den første tiden av forholdet siden vi ikke møttes hver dag, så var han veldig utpå 2 år så det var umulig å ikke skjønne og det var et helvete for oss begge med psykoser og nedturer og loking for han og smerte,bekymringer og kjeft og svik mot meg, så skjerpa han seg igjen , fikk noen sprekker, fikk ultimatum, fikk noen sprekker. Det er som @tilbaketrukket sier at han har strukket strikken ganske langt. Men behandling for rusen har han alltid nektet.. En ting han sier i psykosen nå er at det er karma for alt slemme han har gjort, han gråter over hvordan han har såret meg før og jeg holdt på å si noe så kynisk som at ja det var jo enda mer dustete å fortsette å såre meg da og ta stoffer igjen, men jeg holdt meg selvsagt mtp situasjonen han er midt i nå. Han tror det er Satan som har dømt livet hans til helvete og at han skal tortureres og parteres og at han vet "de" kommer til å drepe meg også for å straffe han for å miste meg er den værste straffen (igjen kom kynikeren i meg og jeg tenkte "javel så du skulle hvertfall driti i å ta stoffer da siden du vet jeg ville gå fra deg om du gjorde det igjen!" men holdt meg, med tanke på situasjonen)..

Det som bekymrer meg mest med han nå i denne psykosen er hvorfor han ikke blir tilbudt psykiatrisk behandling Han lever fortsatt i en annen virkelighet bare at han er mye roligere og mindre intens pga de beroliggende pillene han fikk på legevakta men så fort effekten av de slakker av så er han helt ute igjen og han skal visst ikke ha fått så mange heller!
Redd for at han ikke skal bli seg selv igjen og mener han trenger behandling FORT for å ikke ende opp gæren for godt holdt jeg på å si. Beroliggende er vel og bra, men er ikke antipsykotika og innleggelse mest forsvarlig for å faktisk behandle og ikke bare dempe symptomene?

Sitat av random67489 Vis innlegg
Hva som er har utløst psykosen og hvilke løfter som er brutt er ikke fokus akkurat nå. Nå handler det om å skaffe hjelp til kjæresten din. For det er hjelp han trenger. Så får dere ta praten og finne ut av ting når kjæresten er blitt frisk og uthvilt.

Mtp dette med ultimatum, er det en annen måte dere kan løse dette på? Ultimatum er sjelden en god løsning, det blir som en tikkende bombe som bare venter på å ga av og kan oppleves som ekstra stress og belastning for den som sliter. Jeg skjønner godt at du tar avstand fra pulver og ikke godtar at han bruker det. Men kanskje nøkkelen er å få ham i behandling? Motivere heller enn å stille ultimatum?


Ikke utsett mer nå. Nå plukker du opp telefonen og ringer etter hjelp. Du ber om hjelp fordi du elsker ham. Og sørge for at han får hjelp er ikke å svikte. Å la være å hjelpe en som ikke kan hjelpe seg selv det er å svikte. Så du vet hva du må gjøre nå. Bare gjør det nå med en gang. Ikke mer tenking, vurdering eller å krysse fingra for at det går over. Han har hatt det vondt nok nå.
Vis hele sitatet...
Ja jeg er 100% enig, det er å hjelpe han ut av dette som er viktigst nå! Som skrevet over så har han vært på legevakta, fått beroliggende, men fortalte ingen der om hva han gikk gjennom nå bare at han ikke hadde fått sove og ikke visste hva han skulle gjøre. Foreldrene var med han , men ikke inn til legen. Tror de bare sa at de trodde han var i psykose men ikke omfanget så det var jo veldig dumt! Han er rolig nå pga pillene han fikk der, men er fortsatt i psykose..

Tro meg, jeg har prøvd å motivere han i alle år vi har vært sammen. Men han kaller det for hakking når jeg setter grenser når han har tatt noe og jeg vet det kommer til å gå dårlig, så minner jeg han på hvor dumt det er å ta når det gikk dårlig gangen før og gangen før og gangen før. Har prøvd å gå frem med utallige empatiske omsorgssamtaler om at han må ta mer vare på seg selv og at det ikke går lenger. Trodde han hadde skjønt alvoret, men nei Han har heller ikke lært av de x antall andre psykosene sine.. Det forundrer meg ikke, men vil jo være kjempe trist om dette er det som forandrer han til det værre, det er jo ikke så mye lettere å forholde seg til en i permanent psykose, enn en som tar stoffer..

Det beste i mine tanker ville vært om han gikk på antipsykotika over tid nå og ble lukket inne et sted han fikk ro og følte seg mer trygg hvor "de" ikke kunne finne han, og hvor han ikke fikk tak i stoffer heller. Hasjen er nok ikke bra for han den heller, selvom det er kokain som tipper han over. Det har hvertfall ikke blitt bedre av at han røyka hasj i ett sett de døgnene han ikke fikk sove nå, for å prøve å sove. Han ble jo bare værre..
Sist endret av Veggen; 25. juli 2019 kl. 01:45. Grunn: Slo sammen innlegg