View Single Post
Sitat av phish Vis innlegg
Nå vet jeg ikke hvor gammel du er, men går du f.eks 40 år tilbake i tid var det sikkert umulig å cracke et 16-bits passord og

Jeg vedder ikke imot, men kommer det noen flere "GPU"-revolusjoner hopper vi fort "20 år frem i tid" på en dag når det gjelder hash/bruteforce.
Vis hele sitatet...
Det finnes to typer umulig når det kommer til problemstillinger. Du har teknisk umulig, som går ut på av vi ikke kjenner til noen sofistikert teknologi som lar problemet løses. Å fly til månen var teknisk umulig for hundre år siden, men det var mulig å se for seg at det gikk an utifra fysisk forståelse.

Den andre typen umulig er fysisk umulig. Lyshastigheten er fysisk umulig for materie å overgå, gikk vår forståelse av fysikk. PGP-kryptering er umulig å knekke fort, gitt at vår nåværende forståelse av primtall og termodynamikk. Termodynamikkens lover er blant de [i]absolutt[i] best funderte lovene i fysikken om hva som er fysisk mulig.

Derfor sier jeg at bruteforce av 256 bits hash er fysisk umulig, med mindre man enten kan redusere kompleksiteten ved å kjenne til svakheter i algoritme eller implementasjon, eller er i stand til å løse et av vår tids største matematiske problemer. Hvis man klarer å knekke 256-bits hasher gjennom rent tallteori har verden antagelig langt større problemer enn privat e-post.

Jeg har jobbet innen både mikrokontroller-produksjon og GPU-programmering, så jeg vet faktisk ett og annet om skillet mellom fysisk og tekniske umuligheter på området.