View Single Post
Sitat av *pi Vis innlegg
Nå påstår jeg ikke noe bastant om akkurat dette viruset, bare så det er sagt, og tar gjerne imot retting hvis jeg forstår feil. Men noen virus muterer raskere enn andre, og da er man vel ikke like immun like lenge?
Vis hele sitatet...
Man blir immun mot den versjonen av viruset man hadde, men ikke nødvendigvis den nye mutasjonen, men det kan skje. Virus har en mye kortere levetid og går igjennom mange generasjoner ila. et menneskeliv, så det er ikke sikkert det gir mening å kalle det samme virus. SARS og MERS er f.eks begge coronaviruser, og jeg har ikke sett noe som tyder på at immunitet hjelper mot den andre, men utover at de deler form og derfor er coronaviruser, er de ikke samme. Mutasjoner og mangel på immunitet mot disse er også noe av grunnen til at man ønsker å spre smitten utover, for om man får en farlig mutasjon vil den ha mindre sjanse for å spre seg.

Sitat av *pi Vis innlegg
Vi lager jo ny influensavaksine hvert år. Selv om jeg vet vi blir delvis immun mot de samme linjene av viruset som vi har hatt. Jeg har hørt fagfolk si at dette kan bli en sesongsykdom vi må leve med hvert år. Heldigvis har virus en tendens til å bli mindre farlige etter hvert, siden de farligste variantene møter mer motstand.

Det sagt, så har ikke jeg lest noe så langt som tyder sterkt på at folk allerede har rukket å bli smittet flere ganger. Heller at det blusser opp før man er helt frisk.
Vis hele sitatet...
Vaksiner tar tid å lage fordi de f.eks må gro i egg, og forskere gjør et best guess på vårparten for å ha noe klart til høsten. Det er også grunnen til at de bommer, det varierer hvor bra man klarer å spå mutasjoner. At man i det hele tatt er i nærheten og innimellom treffer er egentlig ganske vilt imponerende.