View Single Post
Sitat av Bearass Vis innlegg
Her må du nesten begrunne. Kan du vise til saker der mennesker som har snakket fulle og hele sannheten har mista statsborgerskap grunnet løgn? Jeg kjenner ikke til dette - men siden argumentet er å beskytte uskyldige tenker jeg du må sitte på kilder der UDI har fratatt mange uskyldige mennesker sitt statsborgerskap.
Vis hele sitatet...
Dette oppfatter jeg som innholdsløs kverulering. Nå diskuterer vi det prinsippielle. Vi mennesker har et behov for rettferdighet, derfor har alle fungerende samfunn til alle tider hatt mekanismer for å straffe forbrytere. Men siden det også er urettferdig å straffe uskyldige har vår sivilisasjon opp gjennom århundrene stadig blitt utstyrt med mer raffinerte mekanismer for å ivareta rettsikkerheten. Det er for de fleste langt viktigere å unngå justismord enn at absolutt alle forbrytere straffes for sine handlinger. Vi har et maktfordelingsprinsipp, vi har ankemuligheter, vi har en rettstat, vi har uskyldspresumpsjonen, vi har forsvarsadvokater og statens bevisbyrde er satt adskillig høyere enn den vanlige sannsynlighetsovervekten. Alt dette er tiltak som gjør det lettere for å forbrytere å unnslippe straff, men de fleste av oss mener dette er en rimelig og riktig pris å betale for minimere antallet justismord. Systemet er ikke perfekt, men det funker ganske greit. Hadde alle politifolk vært perfekte hadde vi ikke trengt mekanismer for å ivareta rettsikkerheten til borgerne. Men folk gjør feil, og noen århundrer har altså vist at dette er en Stor Og Viktig Greie (TM).

Nå. Å bli fratatt sitt statsborgersskap er ikke en straff i ordets formelle forstand. Men vi kan alle være enige om at det er
a) et tiltak staten bruker mot individer,
b) som en direkte konsekvens av handlingerr nevnte individ angivelig har begått, og
c) har ekstremtt negative konsekvenser for individet det råker
I alle praktiske henseende er det en straff. Ikke på papiret, men i praksis. Derav følger det at dersom man ønsker at staten skal ha denne perfide sanksjonsmuligheten mot individer, så bør bruken av den være underlagt tilsvarende beskyttelsesmekanismer som alle andre straffetiltak. Jeg tror ingenlunde at UDI err mer kompetente til å avklare skyldspørsmål enn politiet, ergo bør heller ikke UDI få opptre som utøvende og dømmende makt i denne typen saker.

Personlig er jeg av den oppfatning at statsborgerskap ikke bør kunne inndras uansett årsak. Unnlate å tildele - ja. Inndra - nei. Dersom noen tusker til seg statsborgerskapet på feilaktig grunnlag, så er det statens problem at de ikke oppdaga det. Dessuten finness det andre sanksjoner man eventuelt kunne benytte, så som bøter eller fengsel.

Du har blitt møtt med en lang rekke prinsippielle innvendinger, men du svarer bare to ting. Den ene er at loven er som den er (no shit!), den andre at det sender feil signaler om folk får lov til å lure seg inn. Men dette er irrellevant og har egentlig ingenting med saken å gjøre. Hvis du ønsker å delta i debatten, så bør du, vel, delta. Denne hakk-i-plata-strategien din gagner hverken deg eller saken din.
Sist endret av Myoxocephalus; 19. januar 2017 kl. 15:26.