View Single Post
Sitat av hemmeligegreier Vis innlegg

Det media kanskje burde ha fokusert på hvis de først skal drive kampanjevirksomhet er det at de angivelige løgnene kom da Mahad bare var 14 år gammel, altså et barn og ikke engang strafferettslig tilregnelig. Skal man virkelig holde et barn ansvarlig på denne måten? Jada, han er voksen nå, men den angivelige handlingen som medfører tilbakekall av statsborgerskap ble gjort da han var barn.
Vis hele sitatet...
Jeg opplever at det blir fokusert på det, og på andre prinsipielle spørsmål som foreldelsesfrist og hvorvidt det i det hele tatt er forsvarlig å frata noen et statsborgerskap dersom de ikke har et alternativt land de kan bli statsborger i. Jeg er også tidvis ganske oppgitt over kampanjejournalistikk, men synes ikke dette er det beste eksemplet på det.

Man diskuterer jo aldri noen andres rett til å beholde sitt statsborgerskap, ikke en gang en landsforræder eller en massemorder som ABB er det aktuelt å frata statsborgerrettigheter. Dersom det ikke skal være en rimelig kort foreldelsesfrist på slike saker så ender man opp med A og B -statsborgerskap, der noen er "ordentlige" og selvsagte borgere mens andre må leve livet sitt med vissheten om at de når som helst kan stilles til veggs og måtte forsvare sin nasjonale tilhørighet. Jeg synes det strider litt imot hva det vil si å være en statsborger.
Sist endret av entropi; 17. januar 2017 kl. 23:42.