View Single Post
Sitat av datagutten Vis innlegg
Jeg synes det er rart at myndighetene mener han er fra Djibouti når myndighetene der benekter det og Somalia bekrefter at han er derfra.
Vis hele sitatet...
Jeg anbefaler deg og andre å lese denne artikkelen:

http://www.dagbladet.no/nyheter/derf...ad-30/66623992

For å kommentere det du skriver: Myndighetene i Djibout benekter ikke at han er derfra. Det eneste de benekter er at han er statsborger der i dag, og det er er jo naturlig siden han ikke kan være statsborger i både Norge og en annen stat samtidig.

Når norske myndigheter derimot har prøvd å få djiboutiske myndigheter til å svare på om Mahad er derfra, så svarer de ikke engang. Ingen respons.

Når det gjelder påstanden om at myndighetene i Somalia bekrefter at Mahad er derfra, så stemmer ikke det helt. Han har papirer som angivelig skal være fra somaliske myndigheter, men slike papirer forfalskes i enormt omfang. De er altså lite troverdige som dokumentasjon, og bør vel egentlig ses helt bort fra.

Jeg synes det er svært uheldig at media har villedet folk såpass grundig i denne saken at folk tror på falske påstander selv etter at Dagbladet har tilbakevist dem. Jeg mener ikke å henge deg ut, men du er et godt eksempel på noen som har vært naiv og godtroende og akseptert Mahads historie og medias ensidige fremstilling uten et kritisk blikk.

Det media kanskje burde ha fokusert på hvis de først skal drive kampanjevirksomhet er det at de angivelige løgnene kom da Mahad bare var 14 år gammel, altså et barn og ikke engang strafferettslig tilregnelig. Skal man virkelig holde et barn ansvarlig på denne måten? Jada, han er voksen nå, men den angivelige handlingen som medfører tilbakekall av statsborgerskap ble gjort da han var barn.
Sist endret av hemmeligegreier; 17. januar 2017 kl. 22:49.