View Single Post
Jeg synes det er vanskelig å argumentere konkret ut i fra denne saken, da det etter min mening uten tvil er mye informasjon fra UDI sin side som vi ikke besitter - og at saken preges av et media som har sin interesse å fortelle en rørende historie som leserne engasjerer seg i. Saken i seg selv er jo ei heller ny, men ser man helhetlig på flyktningepolitikken så kan jeg uttale meg.

Det å få norsk statsborgerskap er et privilegium man oppnår hvis man oppfyller visse kriterier; hvis man er flyktning, forfulgt i sitt eget hjemland osv.
Hvis man åpner opp for en snillistisk politikk hvor man ikke reagerer med konsekvenser for de som har løyet til seg og fått ett norsk statsborgerskap, så vil det sende sterke signaler ut i verden. Det er tross alt ikke bare stakkarslige flyktninger som ønsker et liv i Norge, det finnes også ressursterke mennesker som oppnår norsk statsborgerskap uten gyldig grunn - og da må det slås ned på. [I denne saken, gitt at han faktisk ikke kommer fra Somalia]

Det er snakk om politikk her, ikke enkeltmennesker - noe svært mange ser ut til å glemme. Da handler det om prinsipp og likhet - det at han har tatt utdanning, er godt integrert og har etablert familie skal ikke ha noe og si. Likhet for loven skal gjelde alle, og personlig så mener jeg at det er en smule hyklersk at folk skal engasjere seg så voldsomt i saken på bakgrunn av at han er vellykket. Hvor mange mindre vellykede menneskers skjebner tror dere media unnlater å fortelle om, på bakgrunn av at det ikke vekker like stor interesse eller oppfattes like sensasjonellt?

Når mine skattepenger går til bistand, asylsøkere og integrering så ønsker jeg at det skal gå til de som rettmessig fortjener det - uansett om det er snakk om bedre eller mindre vellykede nye statsborgere.