View Single Post
Jeg har spilt gitar i over 12 år, og vil anbefale Yamaha C-45 som nybegynner gitar. De koster rundt 1500,- kroner, men er definitivt en av de bedre klassiske gitarene du får før du går opp betydelig i prisklasse.
Spiller oftere på den på tross av at jeg har en håndlaget til nærmere 30.. "sparer" den vel litt også

Jeg vil uansett anbefale deg å få en forståelse for akkorder, rytme og akkompagnering. Det er essensielt i alt gitarspill, og hvis du ønsker og utvikle deg som en solo(el-)gitarist så er dette uansett noe du må ha i bunn.

Ønsker du å kjøpe deg el-gitar så vil jeg anbefale Ibanez RG350DX, den koster rundt 4000 kroner. Har selv en maken liggende, og jeg syntes og synes fortsatt at det er en veldig god el-gitar.. Har en Ibanez J-Custom som er noen hakk opp i prisklasse, men de spiller sånn nogenlunde likt - selv om håndverket selvsagt ikke er på samme nivå.

Denne er dog mer egnet for musikk innen rock / metall, kanskje litt på den tyngre siden, men den duger også fint til andre sjangre.

Hvis ikke noen av de alternativene skulle være av interesse, så har Fender mange gode og rimelige "Made in Mexico" stratocastere og telecastere.

Jeg vil uansett ikke anbefale deg å gå så mye over 5-6000 på ditt førstegangskjøp, for smaken din og hva du liker å spille på vil garantert utvikle seg. En gitar i den prisklassen er mer en godt nok, for en nybegynner.

Det er ikke gitaren, men den som spiller som får den til å låte bra uansett