View Single Post
Man kan spille akkurat det samme på hvilken som helst gitar, så lenge den har 6 strenger og 17-21 bånd. Gitarer med nylonstrenger (som er veldig greie nybegynnergitarer) brukes hovedsaklig for å spille klassisk musikk, altså (på gitar) musikk som i all hovedsak består av fingerspill. Fingerspill betyr at man slår hver enkelt streng individuelt, i motsetning til "strumming" hvor man spiller flere strenger samtidig. Klassiske gitarer er lette å spille på og har myke strenger, men er ikke konstruert for å strumme akkorder. Med det mener jeg at du selvsagt kan spille akkorder på dem, men det høres gjerne ikke så veldig bra ut. Men, det kommer til å høres helt jævlig ut når du begynner uansett hvilken gitar du har, så det er egentlig ikke så veldig viktig.

Akustiske gitarer er ganske lik klassiske, men de er mer solid bygd og har stålstrenger istedet for nylon. Dette er en allround type gitar, som høres bra ut både for fingerspill og strumming. Litt vanskeligere å spille på en de fleste klassiske, og pga stålstrengene er det vondere å spille på når man starter. Man kan spille de aller fleste sjangre med akustisk gitar. Man har også elektrisk-akustiske gitarer, som basically er en vanlig akustisk gitar med monterte "mikrofoner" (pickups) som gjør at du kan koble den til en forsterker.

Elektriske gitarer er bygd for å brukes sammen med en forsterker, og høres veldig dårlig ut uten. Forsterkere fåes i alle fasonger og størrelser, og kan brukes i til utrolig mye kult.

Bottom line ville jeg gått for en billig, klassisk gitar til å starte med, og så heller kjøpe en ordentlig en når du har lært deg å spille. Stikk til en lokal musikksjappe og si at du vil ha en klassisk nybegynnergitar. Når du har lært deg å spille, og funnet ut hva slags musikk du liker best å drive med kan du kjøpe gitar deretter. For akustiske ville jeg sett på Cort-gitarer, de er gode, billige gitarer. Jeg har en Cort til rundt 3k som jeg ofte liker bedre enn en Takamine jeg har til 8k.

For el-gitarer er de to mest spilte Les Paul og Stratocaster. Og de er det for en grunn. Gode gitarer og et safe bet selv om man kjøpe kopier (med forbehold).

Det viktigste når man kjøper gitarer er likevel hvordan man selv liker den. Stikk til en musikkforhandler og prøv til du finner en du liker. Små, lokale sjapper har ofte godt over gjennomsnittlig interesserte ansatte, så de er som regel veldig hjelpsomme og flinke. Bruktmarkedet har også som regel mye bra, men det kan være vanskelig å prøvespille gitarene.

Enjoy!

Edit: Ser nå at du vil spille heavy metal. Da må du nesten ha en el-gitar. Jeg anbefaler likevel å lære seg basics på en klassisk en, og så kjøpe en el når du har lært deg å spille.
Sist endret av Nether; 9. juli 2016 kl. 09:00.