View Single Post
Sitat av Sorriso Rotto
Hvordan tørker du den?
Kan den tørkes på grill?
Hvor lenge?
Hvor varmt?
Vis hele sitatet...
Den kan tørkes i ovn, som Dodecha sier. Gordon Wasson oppdaget effekten til soppen ved å stikke den på en pinne og tørke den over bål til den begynner å svette. Denne saften kan drikkes.

Det er også en del som hevder at enkelte bølgelengder av sollys er ekstra godt egnet til å bryte ned komponentene i soppen til virksomt materiale. I deler av Sibir hvor soppen fortsatt brukes er soltørket sopp foretrukket. Mange mener at selv et vindusglass kan filtrere bort noen av de hjelpsomme bølgelengdene i sollyset, og atter andre at UV-lys kan hjelpe.

Selv har jeg tørket i vinduskarm (soltørket bak glass) og i ovn, med OK resultat. I høst skal jeg prøve å tørke utendørs for å unngå lukt + å teste hypotesen om sollys.

Sitat av Sorriso Rotto
Lukter det?
Vis hele sitatet...
Ja, det lukter svært sterkt. Søtlig eim som kan minne om en blanding av honning og tung nektar. Lukter sterkere om du tørker med varme. Ikke veldig diskret om du bor med mamma og pappa

Som en sidenote er jeg interessert i om noen opplever problemer med fluer når de tørker Amanita muscaria... Post gjerne i denne tråden