View Single Post
Sitat av brennesle Vis innlegg
Hvis man har fulgt med bittelitt i historietimen på videregående så hadde man jo også visst at franskmennene i lang tid har hatt en tradisjon for å ty til folkelig revolusjon når de sosiale tilstandene blir verre.
Vis hele sitatet...
Og hvis man kjenner Frankrike litt utover det du lærte om 1789 da du gikk på videregående så hadde du visst at misnøye er folkesport i dette landet. Terskelen for å ta til gatene er utrolig lave der borte. Folkebevegelser har definitivt vært med på å forme fransk historie, men det er lett å glemme alle tingene som aldri ble til noe som helst.

For et par år siden var det enorme protester i mange måneder mot en reform av arbeidsloven. Norske medier slukte agnet rått og fortellingen om den antikaptialistiske bevegelsen som kanskje skulle endre Frankrike ble fortalt videre. Agenda var i det minste våkne nok til å påpeke at en bevegelse uten noe mål og lederskap ikke har så mye for seg, og som så mye annet franskmenn foretar seg så ble det ingen ting av det, og loven gikk i gjennom.

Det er kanskje tidlig å si, men jeg spår en liknende skjebne for de gule vestene. Misnøye som politisk program er utilstrekkelig, spesielt når spørsmålet om drivstoffskatten som trakk dem ut i gatene i utgangspunktet allerede er blitt løst.





Sitat av brennesle Vis innlegg
Det er jo egentlig nesten den samme regla som i resten av Europa om dagen - økende forskjeller, økende kriminalitet, politikere som heller velger å lytte til lobbyister istedenfor å holde valgløftene sine.
Vis hele sitatet...
Dette trenger jeg en kilde på. At Macron har lært av Frankrikes tidligere mislykkede sosialpolitikk er ikke det samme som at han er kjøpt og betalt av lobbyister. Hans forbindelser med Goldman Sachs er ikke nok til å bevise det.

Sitat av brennesle Vis innlegg
Det finnes også nok av alternativ media/uavhengige journalister som på sosiale medier eller andre kanaler videreformidler ståa på engelsk nå i 2019.
Vis hele sitatet...
Eller finnes det nok av blogger som gjerne plukker anekdoter ut av kontekst slik at de passer med din egen forestilling om "hvordan ting egentlig er"?


Sitat av brennesle Vis innlegg
Men poenget er vel heller at det ville nesten skjedd uansett hvem man hadde stemt inn, så det er ikke lenger er slik at det er hvem man stemmer inn som har noe å si.
Vis hele sitatet...
Nå går det litt fort i svingene her. Jeg er enig i at det franske politiske systemet har store strukturelle utfordringer, men dette her høres for meg ut som en slags suppe av kritikk av moderne demokratier, også forsøker du å koke inn Frankrike. Ser ut som om du har glemt at ved det franske presidentvalget var det helt klart at både Luc Mélenchon og Marine Lepen ville ført landet i en helt annen retning enn det Macron gjør, og begge to fikk nokså betydelig oppslutning i første valgrunde. Fron National var til og med i duellen i andrerunde. Det passer selvfølgelig ikke med narrativen din, men det er fakta.
Verdt å nevne er at Macron vant med et ganske betydelig flertall. 66% er forbi det som er normalen i disse valgene. Riktignok ar det en god del blanke stemmer, men jeg synes ikkke dette passer med det bildet du maler opp.


Til TS:
Sikkert kult å ta turen ned å henge med demonstrantene, men du bør nok være litt tydeligere på intensjonene dine. Som andre sier så er de nok litt vare på utenforstående som kommer for å oppleve kaoset. "Solidaritet" er jo så jævlig vagt, vær forberedt på at det kan komme til klammeri med politiet.
Fransk opprørspoliti er ikke fremmed for å dælje løs på nyrene til alle og en hver som er på feil sted til feil tid, men det er kanskje den spenningen som tiltrekker deg?
Sist endret av Myoxocephalus; 13. januar 2019 kl. 11:28. Grunn: quotefix