View Single Post
Er usikker på på hva som konkret skjer rent kjemisk/fysisk når en brenner sprit. Men for meg så virker det som om også endel fuseloljer blir med opp i stigerøret etter brenning. Selv sprit som er brent flere ganger smaker/lukter ikke like rent som sprit man renser i et skikkelig opp/ned kullfilter med ny kvalitetskull.

Basert på erfaring tror jeg det er slik at en ikke klarer å destillere vekk fusel fra gjæringsprosessen og en ender dermed med å dra med seg fusel over i spriten selv om en tar vekk cuts. Selvsagt blir mengden fusel mindre jo flere ganger man destillerer men den er likevel der og kan både smakes og luktes.

Rensing av spriten gjennom kull fjerner fusel og alt som kan minne om dårlig lukt. Om noen har dårlig erfaring med kull vil jeg si at de må vurdere kvaliteten på kullet, livsløpet på kullet og til sist se på diameter/størrelse på røret som brukes til kull. Rutiner for priming av kull bør også gjennomgåes. Aktiver alltid kullet før bruk i henhold til anvisning.

Ps; Før dere bygger dyrt apparat til eksotisk brennevin anbefaler jeg å teste med spon og vanlig HB av god kvalitet.
Er selv overrasket over hvor godt resultatet blir og fra gamlinger som har brent i mange år så sier de at kvaliteten høynes med modning selv om man lar den modne på flaske. Blir jo ikke 100% lossless kopi som feks FLAC men som en helt ok MP3 vil jeg si.

Skal man ha topp kvalitet for å imponere eller for en spesiell anledning så kan man jo bare gjøre et unntak fra regelen og ta seg en tur på vinmonopolet og kjøpe noen flasker kvalitets cognag eller whisky. Slike kjøp skjer jo ikke ofte uansett for til vanlig så er jeg sikker på at dere vil omfavne hjemmelaget brunt brennevin og bli meget fornøyde.

Ønsker dere å teste ut forskjellige blends kan dere jo bruke forskjellige spon/kuber la modne på forskjellig temp og blande til dere får noe dere liker. Eller blande med kjøpe-cognag/whisky.

Er forresten en kompis som lager sin egen Gin på kolonne og den er virkelig god og smaker akkurat som kjøpeGin.