View Single Post
[CENTER]per-ulv's kokehjørne[/CENTER]

Som opprinnelig trønder har jeg alltid ønsket å kunne destillere egen sprit. Spesielt siden jeg ikke er fornøyd med hjemmebrenten som er å få tak i her nede på vestlandet

Så etter at farfar var i jorden og vi ryddet ut huset hans, fant jeg et gammelt HB apparat nede i kjelleren. Fikk pappa til å ta vare på dette for meg, så kunne jeg komme å hente det en gang jeg skulle kjøre oppover.
Så nå har jeg akkurat kommet hjem fra trønderlag med HB apparat i hus.

Apparatet er av typen CM kolonne. Spurte fatter om hvor gammelt det var, og han sa at det er sikkert 35 år gammelt og har nok ikke vært i bruk på over 25 år. Så her må det kraftig rens til for å få bort all dritten som har samlet seg opp over tidens løp.
Fikk som tips i å legge det i et bad med kaustisk soda, for deretter og fylle det med en blanding av 50/50 vann/eddik og kjøre det for fult ute i friluft uten kjøling slik at dampen står ut av det og til slutt kjøre en det en gang med sats, der jeg hiver resultatet. Skulle tro det en kan drikke spriten som vil komme etter den prosessen.

Uansett, apparatet er ikke optimalt, så det vil bli gjort endringer underveis. Fatter sa det produserte sprit som var rett over 90%, og det er jo ikke holdbart. Gir meg ikke før det produserer 95%+ med ren og nøytral sprit.
Legger med et bilde av kolonna, så dere kan se hva jeg snakker om. Har dessverre kun et dårlig bilde av den, der stigrøret ikke er montert, men kun ligger skeivt mot kokekaret.
http://dl.dropbox.com/u/10838329/Hjemmebrygg/20120801_170717.jpg
Selve kolonna er ikke lengre en 60 cm og er fylt med klinkekuler. Ingen av delene er optimale og vil bli endret underveis. Men først skal jeg kjøre den som den er, for å se hva den presterer

Ellers kan jeg nevne at jeg satte sats i går. Fulgte bare denne oppskriften, pluss at jeg kappet bunnen av en halvliters brusflaske, tredde den med tuten over gjærlåsen, la et lite lag med bomull oppi flaska og fylte den med aktivt kull. Dette gjorde jeg for å forhindre satslukt. (Bor i rekkehus/leilighet). Så nå "blubber" det for fult inne på badet
http://dl.dropbox.com/u/10838329/Hjemmebrygg/2012-08-15%2020.11.52.jpg

Skal oppdatere tråden underveis som det skjer ting.