View Single Post
Heisan @Zylla!

Vet ikke om du fremdeles er interessert i denne routeren, eller har kommet noen vei? Jeg fiklet litt med den i forrige uke, men må innse at det er mye mer jobb enn jeg har noen realistisk mulighet til å legge i det. Så jeg dropper det, og dumper det jeg har i helt uredigert tilstand på github: https://github.com/bmork/LEDE/tree/d...non-functional

Dette er basert på OpenWrt master fra forrige uke engang. Burde nok ha definert et nytt subtarget for xrx300, men gjorde det enkelt i første omgang med gjenbruk av xrx200. Det meste av ar10.dtsi er rått kopiert fra vr9.dtsi, og den inneholder derfor garantert mange verdier som er feil for xrx300/ar10. Jeg peset f.eks en god stund før jeg oppdaget at ebu0 var flyttet i forhold til alle tidligere støttede lantiq SoCer.

Håpet er at dette kommer til nytte hvis noen andre ønsker å fortsette jobben...

OBS!! I tilfelle andre enn @Zylla også leser dette: Hverken ethernet eller wifi fungerer med branchen min. Du være fortrolig med seriekonsoll og tftp-booting for å bruke dette. Jeg fraråder sterkt å forsøke å flashe en router med denne koden. Det skal virke i teorien, du vil ikke ha nett i det hele tatt så routeren må reddes ved hjelp av seriekonsoll. Som alltid: Flash aldri med WiP software uten å ha en full backup som du har testet at du kan legge inn fra bootloader.

Et praktisk tips for å forenkle jobben med å koble på konsoll dersom andre vil prøve: Det er totalt 6 skruer som holder rotueren sammen. To under, to bak og to foran. Alle er plassert bak pålimte klistrelapper ("bein" under, serienummerlapp på baksiden, og ledmerking på forsiden). Ellers er det bare relativt greie plastklips. Konsoll-pinouten fra @Zylla er korrekt. Men det er altså nødvendig å lodde på header.


Det eneste som virker med min branch er lesing fra (og mest sannsynlig skriving til) flash. Ethernet-switchen virker ikke! Har ikke forsøkt å enable hverken USB eller Wifi. Altså er det null nett av noen type. Jeg innbiller meg at det er en bagatell å fikse switchen, men jeg har altså ikke helt funnet ut hvilken bagatell. Vil også tro at WiFi og USB er ganskej greit. LTE-modemet er avhengig av USB, så det vil ikke virke før USB er på plass. Ser heller ikke bort fra at det er en eller flere GPIO som kontroller power og reset til modem-sloten. Det burde ellers være kakestykke å få LTE.modemet til å når resten er på plass. Original-firmwaren bruker jo en backportet og ganske herket utgave av qmi_wwan driveren. FYI er den skrevet av meg...

tftp-booting fra original bootloader er ganske rett frem, og kan gjøres uten stort av konfigurasjon på konsollet:
  • kopier openwrt-snapshot-lantiq-xrx200-dlink_dwr-956-initramfs-kernel.bin til "uImage" på tftp-serveren
  • koble en av LAN-portene til tftp-serveren og konfigurer serverern med adressen 192.168.1.100/24.
  • trykk en tast på seriekonsollet for å stanse autoboot.
  • endre load-adressen (fordi imaget ellers er for stort):
    setenv loadaddr 0x84000000
  • boot fra nett:
    run net_ram