View Single Post
Støtter det Relevant sier om hyggelige rockere. Hang selv en del i black metal-miljøet på 90-tallet, og selv om enkelte kunne fremvise en noe elitistisk holdning på Elm Street Rock Café når utenforstående prøvde å egle seg innpå, er min erfaring at det store flertallet, selv i dette beryktede miljøet, var ålreite gutter, om enn ofte med noe spesielle interesser.

Dette er en stund siden, og i dag vil jeg si at metallere generelt er supersnille gutter; musikknerder som er litt for rocka til å kjøre skjorte og brett i buksene. Videre er metal blitt så stuereint at folk hører på det på tvers av sosial tilhørighet.

Ideen om at metal skal være farlig, kommer fra hysteriske kristne miljøer i USA som på 70-tallet var opptatt med å finne sataniske baklengs-beskjeder i rock'n'roll.

Avslutter med et par sitater av antropologen Sam Dunn fra den nevnte dokumentaren:

Metal confronts what we'd rather ignore. It celebrates what we often deny. It indulges in what we fear most. And that's why metal will always be a culture of outsiders.
Vis hele sitatet...
(Minner her om det jeg sa tidligere om at metal nå har blitt så stuereint at man ikke lenger nødvendigvis ugleses som outsidere.)

Ever since I was 12 years old I had to defend my love for heavy metal against those who say it's a less valid form of music. My answer now is that you either feel it or you don't. If metal doesn't give that overwhelming surge of power that make the hair stand up at the back of your neck, you might never get it, and you know what? That's okay, because judging by the 40,000 metalheads around me we're doing just fine without you.
Vis hele sitatet...