View Single Post
Sitat av Hoinnjerpris Vis innlegg
Før så klagde vi på at politiet ikke var bevæpnet.

Skjønner ikke hvorfor noen skal bli redde av dette. Burde jo være en trygghet.

Foredraget var rimelig teit da.
Vis hele sitatet...
Du vier deg ikke med meg her, det er helt sikkert. Generell bevæpning av politiet er jeg veldig imot. Hvorfor skal bevæpnet politi inngi trygghet? Tvert i mot spør du meg, det vil skape frykt og mistillit. Om kriminelle vet at politiet bærer våpen så blir det vel nærmest et "rustningskappløp"? Det er vel om å gjøre å møte kriminelle på mykest mulig måte, slik at situasjonen roes ned fremfor å eskalere?

Tenk åssen det gikk i den nokas saken. Politiet var informert om skuddveksling med automatvåpen og fikk derfor bevæpne seg. Hva gjør smartingene når de ankommer? Joda, midt i stavanger sentrum begynner politiet å skyte mot ranerne. Det er faktisk politiet som starter skuddvekslingen. Midt i sentrum. Politiet eskalerer situasjonen, det fikk tragisk utfall og en politimann ble drept. Var det nødvendig for politiet å løsne skudd? Kunne de heller forsøkt å forfølge ranerne? Eller benytte radio for å kalle inn mer personell, evt. fikse sperringer eller hva som helst annet enn å begynne å skyte vilt midt i en by? Her ble heldigvis ikke sivilister drept, men det må en vel si er flaks. Utfallet kunne blitt annerledes, og politiet fremsto som trigger happy fremfor å tenke seg til en mykere løsning.

Om politiet alltid er bevæpnet så er det sikkert en eller annen cowboy i politiuniform som før eller siden kommer til drepe sivilister fordi de er triggerhappy eller feiltolker situasjonen. Eller at synet av bevæpnet politi alene er nok til å gjøre en stresset kriminell som kun ønsker å komme seg unna til drapsmann. Myk tilnærming til situasjoner tror jeg er det som skaper det tryggeste samfunnet. Om politiet er vant til å måtte løse opp situasjoner uten våpen vil de kanskje ha nok praktisk erfaring og ha nok koblinger i ledningsnettet i hjernen til at de kan la være å trekke våpen selv om de havner i en skarp situasjon. Se feks på fyren med motorsag som ble skutt ihjel, kunne det vært løst annerledes? Helt sikkert.
Sist endret av _abc_; 14. august 2021 kl. 16:33. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.