View Single Post
Sitat av bugdetector Vis innlegg
Hmm, jaja. Er veldig sikker på at det ikke er cacheing fordi det skjedde på skolen. Og personen jeg fekk opp var fra Østlandet mens jeg bor på Vestlandet. Det varte ein periode å..
Vis hele sitatet...
Jeg mente server-side caching. Dagens nettsider er gjerne veldig dynamiske, og relativt tunge å generere. Webserveren leser f.eks. en PHP-fil, importerer flere PHP-filer, kobler seg til en database og bygger sammen siden med informasjon fra den. Dette kan fort ta en god del sekunder på ekstra tunge sider, og da kan det lønne seg å gjøre det så sjeldent som mulig. Hvis det du skal vise endrer seg veldig lite, og det er noenlunde likt for alle, så kan du cache databasespørringen eller hele den ferdige siden. Problemet oppstår da når du cacher en side med privat informasjon, slik som i ditt tilfelle. Personer som besøker siden etterpå kan da få opp nøyaktig samme side, men i en svært begrenset tidsperiode. Dette er noe som aldri burde skje, selvfølgelig, men det er en svært vanlig feil å gjøre.

Tengte bare at jeg kansje kunne krevd erstatning siden det står i papirene at all informasjon er trygg og skal ikke deles med andre. Noe som tydelig vis skjedde :/
Vis hele sitatet...
Du har ingen indikasjoner på at nettopp din informasjon kom på avveie. For alt du vet, så kan de ha identifisert problemet og kontaktet alle personer som kan ha fått informasjonen sin lekket. For at du skal ha rett på noen erstatning, så må det være noe å erstatte. En reell skade eller ugunst som var direkte forårsaket av feilen. Det eneste jeg kan se komme ut av dette, gitt at sensitiv informasjon kom på avveie og det ikke ble ordnet opp i, er at Datatilsynet gir de en smekk på lanken. I beste fall får du gratis forsikring mot identitetstyveri.