View Single Post
Nykter rusavhengige
PapaMarathon's Avatar
766
Vær oppmerksom på at sparkesykkelene ofte tåler litt vann, men ikke beskytter føreren fra det.

Det som er problemet er at det ikke er ordentlig skjermer så du vil få lastet opp utrolig store mengder vann på ryggen.

Sparkesykkel egner seg ikke i reggnvære selvom mange av de tåler det.

Ville bare videreformidle det viss folk tenker på det.

Etter mine 2 mnd med elsktrisk sparkesykkel er dommen klar:

-de er svært tungvinte å sette fra seg /låse.

-de er for store til å bære, og små nok til at folk kan stjele de enkelt

-i regnvær blir du kjempe våt

-ved lengre turer står man stille så man blir kald av vinden. På sykkel bruker man litt muskler og holder tempen oppe

-folk stirrer på deg og er generelt negativ til deg. Både gående, syklister og bilister reagerer negativt på små raske sparkesykkel de er vanskelig å bedømme hastighet på.

-folk regner ikke med de går så fort som de gjør så ved lyskryss vil du ofte oppleve at biler presser seg før deg og nesten kollisjoner side de regner med du er et langsomtgående kjøretøy

-sikkerheten er latterlig. Små dumper og steiner er nok til å falle krafrig

-folk går ikke rett. Du vil merke at du må kjøre i sneglefart der folk ferdes. Du må kjøre zikk-zakk rundt dolk

-små hjul er ikke gøy. Direkte farlig. Sørg for god demping og tenk at de skal vare lenge så vil si det er nødvendig å bremse ned for alle ujevnheter over 1/2cm selv med demper


Min anbefaling er å kjøpe El sykkel. Byttet min i en offroad sykkel med 29" og demper foran. Kostet 30.000,.men satt ned til 25.000kr. Fikk prutet den ned til 22.500 kroner. Ser du får tak i den samme på tilbud hos cykslkraft for kun 15.000 kroner må. Det er et røverkjøp.

Den har Shimano steps e7000 som er fantastisk motor.

Den reagerer presist på input av pedalen. Når du slutter å trå slutter motoren i sammen sekund. Du kjenner ikke at du har motor.

Er du utrent kan du sykkle på høyeste nivå (boost) hele tiden. Da kommer du deg ca 40km. Når du får sterkere bein kan du trykke på medium (trail). Da hjelper sykkelen mindre.
Når man er i god form kan man velge ECO mêste parten av tiden. Da holder den inntil 120 km. Det holder for meg og da føles sykkelen som en lett sykkel uten motor. Er det noen bakker som er harde eller du skal ta igjen noen kan du sette den opp i boost/trail for raskere akselerasjon og tråkke i fra raskere.

Er ofte jeg slår av motoren helt når jeg vil sykkel raskere enn 25 kmh.

Fordelen med sykkel er at den kan du låse enkelt. Jeg har gps sporing på hemmelig sted inne i sykkelen. God garanti. Jeg kan ha med vogn til varer/utstyr Evt en barnevogn og ha med 2 barn pluss inntil 20 kg utstyr.

Å ha handleposer på en sparkesykkel er ikke bra. Posen vil ofte komme borti brems/gass eller andre knapper og styret blir veldig fort skjevt i lav fart når vekten ikke er riktig fordelt.

Selv savner jeg sparkesykkel noen ganger, men den eneste situasjonen jeg virkelig svaner den er viss jeg skal til et sted jeg kan ta den med inn, er aleine og ikke skal ha med noe annet enn mobil og penger. Og fint vær selvselvfølgelig. 10 grader og vind er ganske kalt stillestående i 30 min i 20/30kmh.

Skal man reise småturer uten ting og aleine i godt vær er det et fantastisk transportmiddel.


Tenkte bare å dele mine erfaringer rundt det før dere kjøper så dere kan sette dere inn i fordeler og ulemper ved dem.

For meg ble ulempene for store.
Sist endret av Veggen; 11. juni 2019 kl. 10:08. Grunn: Fjernet tekst som kom med dobbelt.