View Single Post
Jeg har en uspesifisert dissosiativ lidelse, som da er en kompleks traumelidelse. Jeg har ikke gått i den type behandling du nevner her, men jeg har eksperimentert en del på egen hånd. Min erfaring er at ketamin hjelper deg å få kontakt med følelser du kanskje ikke har fått kontakt med tidligere, men jobben med å bearbeide de må du nok gjøre selv og gjerne når du er nykter. Ketamin tar det altså ikke bort på noe vis, men hjelper deg å få kontakt med det som gjør vondt. Ketamin har også en veldig god antidepressiv effekt, sånn at man blir lettere til sinns etter en runde, og bare dette kan jo gjøre det lettere å håndtere traumer.

Nå er jeg langt fra ferdig med å bearbeide mine traumer, så avhengigheten til sentralstimulerende er så absolutt til stede enda - men min tanke er at hvis jeg noen gang klarer å få jobbet gjennom egne traumer så vil angst og avhengighet også forsvinne. Så jeg må nok på et lengre døgnopphold på et sted hvor de tilbyr behandling av dissosiative lidelser.

Og MDMA tror jeg er fullstendig meningsløst hvis man sitter med komplekse traumer og dissosiasjon, for uten å ha tydelige minner så tror jeg det er veldig begrenset effekt også. Man må nesten være såpass i kontakt med seg selv at man klarer å oppleve alt som skjer.