View Single Post
Jeg skjønner ikke synet til deg og mange andre angående NATO og Ukraina konflikten. For det første er historien du viser til irrelevant, for som Dodecha sier var NATO et direkte resultat av andre verdenskrig og situasjonen den skapte når den var ferdig. For det andre er NATO en forsvarsallianse med plikter ovenfor medlemsland, ikke for alle land i verden som ikke bidrar til alliansen. Ukraina er ikke medlem, så jeg fatter ikke hvorfor folk krever at NATO gjør ditt og datt i denne sammenhengen, da de egentlig kunne snudd ryggen til og meldt seg helt ut, selv om det selvsagt er moralsk forkastelig. Jeg skjønner heller ikke hva du er redd for, Putin og Russland har ikke ressurser eller makten i nærheten av det Hitler og Tyskland hadde. Om du ikke har fått det med deg ser det ikke ut som han klarer å ta Ukraina en gang, de er snart tomme for alt av ressurser trengt i en krigføring, senest rapporter om at presisjonsrakettene begynner å gå tom. Drivstoff og mat har det som kjent vært problemer med. Dette er angrepsstyrken Russland har, foruten om atomvåpen. Så hva er du redd skal skje om han nå mot alle odds skulle klare å ta Ukraina? Russland trenger årtier på å bygge opp igjen økonomien og respekten i Europa før de kan prøve seg på noe som helst annet, og sikkerheten/beredskapen i Europa er på et høyere nivå enn omtrent noen gang. Fatter ikke at du kan ha et nogenlunde realistisk bilde av situasjonen hvis du mener noen som helst "stikker halen mellom bena" her. Med mindre atomkrig er ønsket ditt, som jeg er ganske sikker på ville blitt resultatet om NATO gikk til direkte angrep på russiske styrker ala å stenge luftrommet som Zelensky ber om. Slapp av du, det er begrenset hvor lenge Putin kan holde det russiske folk for narr om denne krigen, det er begrenset hvor lenge hans egen hær og sikkerhetsstyrker orker å deale med denne mannen, så forhåpentligvis blir han knertet av FSB eller hvem som helst i løpet av året, og en bedre leder for Russland tar hans plass.