View Single Post
Sitat av En deling Vis innlegg
Først og fremst:
Peterson har ekstremt store mengder publisert materiale, av dette er det et fåtall påstander som er svært kritikkverdige. Dette ser jeg på lik linje som alle andre, og forsøker å forholde meg til dette nøkternt og reflektert slik jeg gjør med alt av alles arbeid.
Vis hele sitatet...
Men hvordan kan du fortsatt stole på noe av det han sier uten å saumfare alle kilder i detalj? Jeg har gitt et soleklart eksempel på blank, direkte, reinspikka LØGN! Ikke i en fagfellevurdert artikkel, riktignok - men det er et innlegg på hans egen blogg, hvor han uttaler seg som forsker og feilsiterer andre forskerers arbeid for å fremme sin egen agenda - samtidig som han ekpslisitt hevder å gjøre det stikk motsatte. Det er hårreisende uredelig. Forskning er nødvendigvis tillitsbasert, for hadde den ikke vært det ville ingen noensinne gjort noe annet enn å dobbeltsjekke andre forskerers arbeider. Hvis noen hevder å ha belegg for en påstand ved hjelp av en kilde, så er jeg inklinert til å tro de - for det er fryktelig mye arbeid å gjennomgå kildene. Innimellom tar man selvsagt stikkprøver. Når det da viser seg at personen er en manipulerende dass, så er de ette rmitt syn ikke verdt å kaste bort mer tid på.

Sitat av En deling Vis innlegg
For det andre:
Personer som ikke har interesse av å forsøke å endre sitt eget synspunkt er det svært lite grunn å diskutere med. Er ganske sikker på at det er absolutt ingenting noen kunne sagt fra starten av, som kunne endret Vidarlos mening. Jeg har forandret mening om Peterson mange ganger, men den eneste måten å faktisk forstå hvem han er, hva han mener og hvordan han tenker er å lese verkene hans, ikke lese enkeltsitater fra biaserte avisutdrag.
Vis hele sitatet...
Men hva skal til for at du skifter mening da, hvis misbruk av forskning ikke er overbevisende nok?`Jeg kan forøvrig legge til at de innvendingene jeg skrev om i stad er en følge av undersøkelser jeg utførte for en tid tilbake etter at en del folk i omgangskretsen hadde uttrykt sterke meninger om ham. Han var en nokså ukljent skikkelse for meg inntil da, og jeg kan på tro og ære si at jeg leste det jeg fant med åpent sinn. Jeg rakk imidlertid ikke å lese særlig mye før jeg vendte meg bort i avsky.

Sitat av En deling Vis innlegg
Når det kommer til om selvhjelpsbøker hjelper eller ikke vet jeg ikke. Men jeg vil tro at å få de beste rådene en klinisk psykolog har å gi etter flere tiårs praktisk erfaring sannsynligvis hjelper mer enn det skader. Sannsynligvis er det også ikke tilfeldig hvor utrolig bra de selger.
Vis hele sitatet...
Hva med bibelen og koranen? De har vesentlig større opplag.

Sitat av En deling Vis innlegg
Jeg har ingen planer om å videre svare personer som åpenbart skriver fra såpass lite nøytrale standpunkt.
Vis hele sitatet...
Jeg antar du inkluderer meg der siden du ikke har besvart noen av mine innvendinger om ham? I såfall må jeg nesten spørre om hvordan mitt synspunkt er lite nøytralt. Jeg angriper mannens egen uredelige kildebruk, og sammen med rene logiske innvendinger kan jeg kan knapt se noen mer nøytral form for kritikk.