Tråd: Bipolar?
View Single Post
Dette var en fin post, jeg slenger meg inn. Veldig informativt å lese andres opplevelse av lidelsen, supert! Takk.

Kanskje dette er nyttig.

Har en bp1 diagnose og for meg har det vært vanskelig å gjenkjenne følelsene mine for hva de er. Selv om jeg gjerne innrømmer at jeg har problemer med å kontrollere dem, det største problemet er at jeg ikke kan skille følelser fra virkeligheten. Når jeg for eksempel er deprimert, tror jeg vanligvis oppriktig at verden er et ubehagelig, vanskelig sted, og at jeg er uforenlig med den. Problemet (slik jeg ser det under en episode) er ikke at jeg er deprimert, det er at jeg aldri blir glad på grunn av en eller annen grunn. Alle jobbene jeg noen gang kunne få vil være forferdelig og forårsake mental kvalme, og jeg er ikke dyktig eller intelligent nok til å få dem uansett. Jeg er så lite attraktiv, fysisk og psykologisk, at jeg aldri vil være i et vellykket romantisk forhold. Alle menneskene rundt meg liker ikke meg, eller blir i det minste irritert av meg, inkludert mine beste venner. Selv om jeg kunne kontrollere følelsene mine, ville livet mitt være virkelig ubehagelig på grunn av eksterne faktorer.

Jeg har vært igjennom mye terapi og har jobbet mye for å finne det riktige settet med medisiner. Medisinene hjelper meg å unngå ekstremiteten i humørsvingningene, og terapien har hjulpet meg til å identifisere følelsene mine som følelser i stedet for som faktiske fremstillinger av verden rundt meg.

Et av de viktigste aspektene ved behandlingen min har vært anerkjennelse av følelser og bekymringer. Hvis en terapeut (i en individuell eller gruppemiljø) skulle fortelle meg at følelsene mine bare var aspekter ved en sykdom og at de ikke var legitime (selv om begge uttalelsene var sanne), ville jeg umiddelbart sluttet å ta terapien på alvor. Når jeg er frisk, kan jeg forstå at mine ekstreme følelser og de resulterende handlingene ikke gir mye mening. Men når jeg er inne i en eller annen episode, kan jeg ikke det.

Jeg kan også utdype temaer som mani / psykose, blandede tilstander og rus .
Sist endret av makkalatte; 21. august 2020 kl. 22:08.