Tråd: Bipolar?
View Single Post
Tastaturkriger
Deezire's Avatar
Jeg er også bipolar (type 2, rapid cycling) og har ADHD.

La oss først bare fjerne litt forvirring, det er ingenting som heter ADD, det er en blast from the past. I dag går alt under paraplyen ADHD som igjen har tre undertyper. Oppmerksom type (misvisende navn!), hyperaktiv-impuls type og kombinasjonstype. Det er mye som tilsier at det er alt for mye fokus på den hyperaktive typen, den er gjerne lettere å observere fra utsiden.

Jeg tror ikke du skal legge deg så mye opp i hva folk på nettet tenker om det hele. Men et råd jeg kan komme med er å gå til mer enn en lege/psykiater/spesialist for vurdering. Det er mye overlapp mellom bipolar lidelse og ADHD, og som andre har nevnt en helt "vanlig" depresjon. Jeg skriver vanlig i hermetegn fordi det ikke nødvendigvis er en kronisk lidelse, men det oppleves garantert like vondt for den som har det. Du vil ikke behandle bipolar lidelse som en depresjon, og vice versa. Sentralstimulerende i kombinasjon med hypomani eller mani er også en svært dårlig miks.

De fleste med bipolar lidelse opplever det som veldig syklisk, og utover medisiner og selvdisiplin rundt rutiner som får rekruttskolen til å virke som en barnehage, er det veldig lite man kan gjøre med det. Når man kartlegger humøret sitt på en skikkelig måte kommer det veldig klart frem at det følger et mønster. Det kan være interessant å kartlegge humøret sitt over tid, også med datapunkter som hva man spiser, drikker eller gjorde de aktuelle dagene. Det er mange som har lagd skjemaer man kan fylle ut på nettet for dette. Etter et par uker så vil de fleste begynne å se et mønster, og man kan gjøre endringer i adferd, hvis man vil. Folk som anser seg selv som introverter vil gjerne få en overraskelse av hvor viktig det er å komme seg ut blant folk.

Men om det skulle være bipolar lidelse eller ADHD så er ikke verden over av den grunn. De fleste opplever god effekt av medisinene til disse lidelsene, i langt større grad enn hva folk som bruker "lykkepiller" for å behandle en depresjon. Det er også mindre bivirkninger enn man typisk forbinder med medisiner mot en kronisk lidelse. Det er fascinerende å lese om Litium-salt og hvordan det tilsynelatende har en stemningsstabiliserende effekt.