View Single Post
Hei. Jeg er en fyr, og har aldrig vert på fiskebåt. Så kanskje ikke det svaret du er ute etter... Men jeg sier, kjør på! Utfra det du skriver så virker det som du har innsikt, og jeg hadde verfall behandla deg med respekt.
Jeg har alltid hatt typisk "barske mannfolk" -jobber, der det er veldig få damer. Og sannheta er at vi er ikke SÅ barske. Det er som du skriver. Vi er vanlige folk. Vi er innstilt på at jobben er tung, og bare biter i det sure eplet når det står på som værst med sludd og vind.

Du spør om tanker og råd. Så nå, skal jeg legge til side all min politiske korrekthet, og fortelle akkurat hvordan jeg opplever kvinner i "manne"-yrker, fra mitt synspunkt. (Forhåpentligvis klarer jeg å ordlegge meg så jeg ikke høres helt drittsekk ut) For det kan være noe i at "kvinner har ingenting på båtene å gjøre". Blant de få damene på de plassene jeg har vært, så er det påfallende stor prosentandel som jeg trur er med mest for å være dame i militæret/ macho-yrke, og framstå som badass på instagram o.l. Og når det kommer til stykket så er det sutring når det er drittoppgaver, og vil helst bare være med på det som passer dem selv best. Og har ei holdning om at de andre mannfolka syns det er stas å ha med ei jente på laget (som det også kan være), og dermed nesten forventer litt særbehandling.
Og vi kan rope så høyt vi vil om likestilling, men det er vel fakta at den generelle mann er større og har mer muskelstyrke enn den generelle kvinne. Så sorry.. er du dame og søker deg til en fysisk jobb, så er det stor sjanse for at du vil ha det tyngre enn en mann. Det er urettferdig, men slik er det.
Og det her fører da til at jeg får fordommer mot kvinner som søker "manne" -yrker. Men desto større respekt får jeg for de som faktisk vet hva det dreier seg om, og bare tar i et tak og gjør en god jobb. Så egentlig koker det ned til at ikke kvinner, men FOLK, som søker seg til slikt, bør ha det som skal til for å takle jobben, og ikke bare synes det høres tøft ut.

Og så angående det med sexuell trakasering. Jeg trur kanskje at mange kvinner føler seg trakasert, selv om de ikke blir det. Den generelle mann som jobber i "manne" -yrker har tiss og promp humor, og er sikkert umoden. (ja, meg selv inkludert, jeg innrømmer det) Vi trakaserer alle på tull, også andre mannfolk, ikke bare damer. En fyr kan komme om morgenen og si "morn kukhuer". Men så er det ikke til å stikke under en stol at det er noen utskudd blant oss, som faktisk er ganske ekle. Har jobba sammen med noen som er creeepy mot damer. Jeg trur det er derfor det her er så vanskelig. De som bare har har grov humor, tror at de som faktisk blir trakasert, er hårsåre. Og de som trakaserer slipper unna, fordi det "bare er slik menn er". Men poenget er at som eneste kvinne blant 20 mannfolk, så bør du ikke være en sart sjel, om du vil ha det bra. Om ikke du takler det, så taper du uanset. Liksom, enten så jatter man med og lar det forbigå i stillhet, selv om man ikke liker det. Eller så lager man "oppstyr", og så er det ingen som liker deg. Ja, det er uretferdig. Nå er ikke jeg kvinne blant 20 mannfolk, så hvordan man skal takle slikt, har jeg ikke noe godt svar på. Man må kanskje lære seg å skille grov/barnslig humor fra trakasering, og så finne en måte og virkelig sette på plass de som trenger det? Jeg vet ikke..